eur:
411.22
usd:
392.73
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
MURMANSK, RUSSIA - AUGUST 10: A view of nuclear-powered icebreakers for safety of navigation on the Northern Sea Route (NSR), in Murmansk, Russia on August 10, 2023. The Northern Sea Route (NSR), the shortest transportation route between Europe and the Asia-Pacific region on the Arctic Ocean, has grown exponentially in the global transportation sector with its increasing capacity in recent years. The primary authority over the Northern Sea Route was shifted to ROSATOMFLOT, a subsidiary of the state nuclear energy corporation Rosatom. The company navigates this transportation with nuclear-powered icebreaker fleet located in Murmansk. (Photo by Alican Ocak/Anadolu Agency via Getty Images)
Nyitókép: Alican Ocak/Anadolu Agency via Getty Images

Nagy dolgokra készül Oroszország az Északi-tengeren

Hatalmas összegeket fordít Oroszország a szankciókat kikerülő szállítási útvonala fejlesztésére. A már most is rekordot döntő szállítmányozási forgalmat tovább növelnék, rengeteg hajót és jégtörőt építenek.

Öt pontba szedve kijelölték Oroszország elsődleges fejlesztési irányát a következő tíz évre az Északi-tengeri útvonal kapcsán, minderről a közelmúltban Oroszország néven tartott nemzetközi kiállításon és fórumon tartottak megbeszélést Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes részvételével.

Ezen az útvonalon tavaly 36,25 millió tonna rakományt továbbított Oroszország, a szovjet korszak legjobb eredményének az ötszörösét, és a 2023-ra kitűzött tervnél is nagyobbat. Rekord volt a 2,15 millió tonnás tranzit is, főleg az ázsiai-csendes-óceáni térség országaiba olajat, vasércet és szenet szállító orosz cégeknek köszönhetően. Az év során 1261 járat indult el és ért célba, majdnem annyi, mint 2021-ben.

A vg.hu a Roszatom lapja alapján azt írta, a globális közlekedési folyosó fejlesztésével kapcsolatban a rendezvényen öt fő irányt vitattak meg, ezek a következők:

  • a rakományforgalomnak 2035-re el kell érnie a százmillió tonnát,
  • növelni kell a biztonságot,
  • a sarkvidéken új hajógyárat kell építeni,
  • különös figyelmet kell fordítani az északi szállításra és hajózásra,
  • 2030-ra 14 jégtörőnek kell szolgálnia az útvonalon.

Az útvonal fejlesztése kiemelten fontos Oroszország számára, amelyet az ukrajnai háború miatt nemzetközi szankciók sújtanak.

A tervek szerint a rakományforgalomnak 2030-ra 150-190 millió tonnára, 2035-re pedig 220 millió tonnára kell növekednie, sőt, az optimista forgatókönyv szerint akár 260 millió tonnára is. Mentőflottákat telepítenek az útvonalra és átfogó sürgősségi mentőközpontokat, a Roszkozmosz bővíti az időjárási és radarműholdjainak számát.

Figyelembe véve az új sarkvidéki gyárakból – köztük Jamalból, Tajmirból és Kamcsatkáról – származó termékek exportját,

2030–2031-ig további 130 hajóra lesz szüksége Oroszországnak, de ebből 33 már épül.

A Roszatom és az északi szállításban részt vevő nagy régiók az idén kísérleti projektet indítanak a hatékonyság növelésére és a szállítási költségek csökkentésére. Kalinyingrádot bevonhatják a rendszeres kabotázsjáratok programjába.

Célként tűzték ki, hogy 2030-ra az Északi-tengeren 14 jégtörő szolgáljon, ebből egy vagy kettő lehet nem atomhajtású.

Jelenleg három tucat orosz teherhajó közlekedik rendszeresen az Északi-sarkvidéken: gáz- és olajszállító tartályhajók, konténerhajók, szárazrakomány-hajók. Tavaly megnőtt az északi-tengeri útvonalon közlekedő folyami-tengeri hajók iránti kereslet.

Az északi vizeken 7 atomjégtörő és 3 nem nukleáris jégtörő szolgál, ezeket a közlekedési minisztériummal egyetértésben átadják a Roszatomnak. Az év végén üzembe helyezik a Jakutia 22220-as projekt negyedik atommeghajtású hajóját. A Balti Hajógyárban már épül a Leningrád atomjégtörő, és bejelentették a következő, a Sztálingrád építését is. A Zvjezda hajógyárban már dolgoznak a Rosszija jégtörőn.

(A nyitóképen: atommeghajtású jégtörők az Északi-tengeri útvonalon - NSR -, Murmanszkban, Oroszországban, 2023. augusztus 10-én. Ez a legrövidebb szállítási útvonal Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség között a Jeges-tengeren. A forgalma exponenciálisan nőtt a globális szállítási szektornak az elmúlt években növekvő kapacitásával párhuzamosan. Az Északi-tengeri útvonal elsődleges felügyelete a Rosatomflothoz, a Rosatom állami atomenergia-vállalat leányvállalatához került tavaly. A társaság a szállítási útvonalat a murmanszki nukleáris meghajtású jégtörőflottával biztosítja.)

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Az orosz invázió okozta pusztító gazdasági visszaesés ellenére Ukrajna 2023-ban figyelemre méltó ellenállóképességet mutatott, a gyászos 2022-es év után a GDP-je 5,3%-kal nőtt. Ugyanakkor a háború hosszú távú hatásai súlyosak: a költségvetési kiadások drasztikus emelkedése mellett a szociális, egészségügyi és oktatási források csökkenése demográfiai problémákhoz vezethet. Az EU és más nemzetközi partnerek támogatása kulcsfontosságú Ukrajna újjáépítéséhez, amelynek költségei a Világbank szerint elérhetik a 486 milliárd dollárt. A rekonstrukciós beruházások nemcsak Ukrajna talpra állását segíthetik, hanem stratégiai előnyöket hozhatnak az EU számára is, különösen a zöldenergia és az agrárszektorok terén – írja elemzésében a Vienna Institute for International Economics Studies (WiiW).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×