Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
The Sukhoi Superjet-100 regional jet airplane of Aeroflot Russian Airlines on a taxiway. (Photo by: aviation-images.com/Universal Images Group via Getty Images)
Nyitókép: aviation-images.com/Getty Images

Lángolt a Szuhoj - tömeghalál miatt hat év kényszermunkára ítélték a pilótát

Gyenyisz Jevdokimov volt a kapitánya annak az orosz utas szállítógépnek, amely egy durva leszállást követően lángba borult.

A tragédia 2019. május 5-én történt Moszkva, Seremetyevó repülőterén. Ahogy arról annak idején az Infostart is beszámolt róla: az Aeroflot Moszkvából Murmanszkba tartó gépének orrába villám csapott mintegy 15 perccel a felszállás után. Ekkor működésbe lépett a Szuhoj SSJ-100-as biztonsági rendszere, amely bekapcsolta a vészhelyzeti áramellátást.

A repülőgép vezethető maradt és a pilótáknak követniük kellett volna az ilyenkor érvényes vészeljárásokat. Azonban a repülőtérre való visszatéréskor Gyenyisz Jevdokimovnak és Makszim Kuznyecovnak csak másodszorra sikerült megfelelően ráfordulnia a leszállópályára. Ám az irányítást segítő automatika hiányában képtelenek voltak a kifutópálya elején letenni a gépet. Túlrepültek az ideális kerékletételi ponton, emiatt - a szakértők feltételezése szerint - megpróbálták a gépet a hajtóművek hirtelen felpörgetésével és az orr leengedésével "rászorítani" a pályára. Az eredmény az lett, hogy a gép a durva földet érést követően elpattant, majd újból a betonhoz vágódott.

A moszkvai Kommerszant című újság úgy értesült, hogy az utasszállító másodszori pályához ütődésekor a gépre és az utasokra mintegy 5 G túlterhelés nehezedett, holott a Szuhoj SSJ-100-as megengedett maximális túlterhelése legfeljebb 3,75 G lehet. Ennek következtében a hátsó futóművek szárai átütötték az üzemanyagtartályokat, ami miatt az utasszállító lángba borult.

Ez a pillanat látható az alábbi videón is. A lángoló gép a hasán csúszva állt meg és bár a személyzet azonnal megkezdte a utasok kimenekítését, de a fedélzeten tartózkodó 78 emberből 41-en mégis bennégtek.

A katasztrófa kivizsgálói szerint a pilótáknak már az első elpattanáskor át kellett volna startolniuk és újból megközelítve a kifutót, megismételni a leszállást. Mivel a vizsgálat egyértelműen pilóta hibát állapított meg, a bíróság hat év kényszermunkára ítélte a gép kapitányát.

Sajtóhírek szerint azért is volt ilyen sok áldozat mert

az utasok többsége a vészelhagyáskor a csomagjait is magával akarta vinni.

Az elöl ülők így feltartották a gép hátuljában lévőket, akiknek a gyorsan elharapózó tűzben már nem jutott idejük a menekülésre.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×