eur:
411.02
usd:
394.99
bux:
79323.64
2024. november 22. péntek Cecília
A brit EU-tagság megszűnésével (Brexit) kapcsolatos változásokról szóló tájékoztató szórólapot ad egy kamion vezetőjének egy alkalmazott a hollandiai Rotterdam kikötőjében 2020. december 1-jén. Az információs kampány célja, hogy felkészítse az utazókat a Hollandia és az Egyesült Királyság közötti határ átlépésekor 2021. január 1-jétől életbe lépő határellenőrzési és vámeljárási változásokra.
Nyitókép: MTI/ANP/EPA/Robin Utrecht

A brexittárgyalás folytatódik az EP-ultimátum ellenére is

Nem került válsághangulatba az EU-brit kilépési tárgyalás attól, hogy az Európai Parlament által szabott vasárnapi határidőre sem jött össze a megállapodás. A brexitalkudozás hétfőn is folytatódik.

Kritikus hangon nyugtázta az EP brexitügyi koordinációs csoportjának (részben brit származású) német tagja, David McAllister, hogy az unió parlamentje által kitűzött határidőre sem született meg a megállapodás a brit kilépés valamennyi feltételéről.

Az EP-képviselő emlékeztetett, hogy ilyen körülmények között az EU parlamentjének nem áll már elegendő idő bármilyen végső dokumentum érdemi megvizsgálására, ami nélkül viszont a parlamenti elfogadás sem reális.

A jelek szerint ez a körülmény igazából nem befolyásolta érdemben a tárgyalások alakulását, amelyek a hétvégén is zajlottak, és hétfőn is folytatódnak. Visszatérő szakértői vélemények ennek kapcsán emlékeztetnek, hogy bár politikai szempontból előnyösebb lett volna úgy véglegesíteni a reménybeli brexitegyezséget, hogy azt a jogilag szükséges határnap előtt az Európai Parlament is formálisan véleményezte és elfogadta, (nemzetközi szerződéseknél az EP-nek csak elutasítási vagy egyetértési joga van, a megállapodás szövegébe nem nyúlhat bele),

jogi alapon viszont a tényleges kemény határvonal a brexit átmeneti időszakának lejárta, ami 2020. december 31.

Sokan emlékeztetnek, hogy a legtöbb igazán nagy téttel bíró nemzetközi szerződés esetén, ahol a különböző feleknek gyakran nehezen befogadható kompromisszumot kell kötniük, többnyire a legvégső határidő utolsó óráiban, ha nem éppen perceiben jutnak egyezségre. (Ma már diplomáciatörténeti tananyag, hogy az egyik leghíresebb példát éppen egy magyar diplomata produkálta, midőn 1975-ben, az első átfogó keleti-nyugati európai szerződés, az EBESZ megteremtéséhez vezető úgynevezett Helsinki Szerződés elfogadásához az ülésen éppen elnöklő magyar Erdős André az utolsó határnapon éjfél előtt pár perccel szimbolikusan „megállította az órát”, és csak akkor „indította újra”, amikor sikerült az utolsó kérdésben is kompromisszumra jutni.)

Az elmúlt évtizedekben az EU történetében is egymást érték az olyan – következő hétéves keretköltségvetésről vagy átfogó szerződésmódosításról – alkudozások, amelyek az utolsó határnap utáni hajnalon vezettek csak végül eredményre.

Ennyiből, pusztán jogi szempontból, a leginkább már csak halászatnál és az egyenlő versenyfeltételeknél megakadt

EU-brit kilépési huzakodás résztvevői lényegében ignorálhatták az EP ultimátumát, illetve annak elmúltát nem tekintették úgy, mint amivel minden elveszett,

hanem még további tíznapos mozgásteret látnak maguk előtt.

Formai szempontból akár még 31-én is születhet megállapodás, feltéve, hogy addigra már előkészítették annak

ideglenes jegyzőkönyvét

is, amelyet pusztán EU-brit egyetértés alapján (uniós oldalon értelemszerűen szavatoltnak tudva valamennyi tagállami kormány beleegyezését) megkezdhetik a szerződés sarokpontjainak a végrehajtását, és csak utólag kerítenek sor a parlamenti jóváhagyásra is, jogilag véglegesítve a szerződés egészét.

A politikai kockázata egy ilyen forgatókönyvnek, hogy ezzel kész helyzet elé állítják a törvényhozásokat, ami akár kellemetlen, végrehajtást megakasztó ellenvetéseket is szülhet még, de legalábbis konfrontatív helyzetet idézhet elő a politikai vezetés és a törvényhozás között.

A pillanatnyi vitákat megakasztó kérdések között amúgy olyan témák vannak, mint hogy az EU a halászatban hatéves átmeneti időt kér, hogy ez idő alatt fokozatosan lemondjon a brit felségvizeken fogott halállomány 25 százalékáról, amivel szemben London rövidebb átmeneti időt és nagyobb uniós halkészlet-átengedést követel. Egy másik kritikus téma a járványra válaszul létrejövő uniós helyreállítási alap, ami a maga 750 milliárd eurós keretével tetemes támogatást készül nyújtani a válságban megrokkant gazdasági szereplőknek, amit brit részről elfogadhatatlan mértékű állami támogatásnak tekintenek.

Címlapról ajánljuk
Téli gumi nélkül most senki ne induljon útnak Budapesten!
Berontott a hó

Téli gumi nélkül most senki ne induljon útnak Budapesten!

Ahogy a meteorológia előre jelezte, éjjel leesett az első hó Budapesten. A takarítási munkálatokkal kapcsolatban az InfoRádió Varga Csabát, a BKM FKF Köztisztasági Divízió főigazgatóját kérdezte.

Orbán Viktor: mi nem a háborút akarjuk megnyerni, hanem a békét

A miniszterelnök pénteki terjedelmes interjújában tett bejelentést a csütörtökön ismertté vált megállapodás hátteréről a munkaadók és a munkavállalók között. Arról is beszélt, hogy a háború két legveszélyesebb hónapja következik. Közölte, meg fogja hívni Magyarországra a Nemzetközi Büntetőbíróság által üldözött Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Komoly pénzügyi nehézségei vannak az önkormányzatoknak: hogy tud segíteni a bankszektor?

Komoly pénzügyi nehézségei vannak az önkormányzatoknak: hogy tud segíteni a bankszektor?

Az önkormányzati piac 2014 óta, a konszolidáció befejezését követően folyamatos bővülést mutat, és ezzel párhuzamosan az OTP Bank piaci részesedése is növekszik, az elmúlt öt évben meghaladta a piac bővülésének ütemét. A konszolidáció óta eltelt időszakban az önkormányzatok hitelállománya ötszörösére, betétállománya pedig háromszorosára nőtt. 2016 végétől, a feladatok átszervezését követően,  megtakarításaik jelentős mértékben emelkedtek, követve az adóbevételek éven belüli ciklikusságát. Az energiaválság és az infláció azonban jelentősen megnövelte a működési költségeket - ezzel egyidejűleg a központi kormányzat egyes adóbevételeket, például az iparűzési adót csökkentette. Ennek következtében számos önkormányzat, különösen a kisebb településeken, likviditási problémákkal küzd, ami azt is jelenti, hogy megnövekedett az igény a likvid hitelezés iránt. Az OTP Bank októberben megjelent, egyszerűsített önkormányzati folyószámla-hitele ebben segít: a Portfolio a termék részleteiről és az önkormányzatok gazdálkodásának kihívásairól kérdezte Aladics Sándort, a pénzintézet Kereskedelmi Banki Divízójának igazgatóját.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×