Túl lassan haladnak az autóipar megmentésével kapcsolatos előkészületek Nicolas Sarkozy számára, ezért napokon belül magához rendeli a két legnagyobb francia autógyártó, a Peugeot-Citroën és a Renault vezérigazgatóját, hogy - mint annak idején a bankok vezetőivel tette - a helyzetről tájékozódjon, és ez egyben alkalom lesz a nyomásgyakorlásra is.
Az államfő elsősorban az iparág számára kilátásba helyezett strukturális alap létrehozását akarja felgyorsítani. Az új szervezet a tervek szerint 300 millió eurót kezelne, vezetését pedig a két konkurens autógyártó biztosítaná.
A gond az, hogy a részben állami tulajdonú Renault és a szintén állami tulajdonban lévő Letéti Pénztár már befizetett 100-100 millió eurót, a teljesen magánkézben lévő Peugeot-Citroën azonban eddig mindössze 50 millióval járult hozzá a közös projekthez, ráadásul nem mutat túl nagy hajlandóságot az állammal való együttműködésre.
Márpedig az idős sürget: az autógyárak beszállítói hetek óta kongatják a vészharangot, és a probléma nagyságát mutatja, hogy csütörtökön Franciaország legnagyobb autófelszerelést gyártó vállalata, a több mint 15 ezer embert foglalkoztató Faurecia bejelentette: 1215 embert kénytelen elbocsájtani a folyamatosan zsugorodó megrendelések miatt.
A cég vezetése ráadásul figyelmeztetett, hogy ezzel még koránt sincs vége a válságkezelésnek, ugyanis további üzemek összevonását, sőt, 2010-ben gyárbezárást is terveznek.
Támogatják partnereiket a gyárak
A Peugeot-Citroën beszerzési igazgatója elismerte, hogy jelenleg 45 beszállítójuk van "kritikus helyzetben", rajtuk a cég úgy igyekszik segíteni, hogy helyettük megvásárolja a nyersanyagot, pénzt ad a működéshez szükséges felszerelések beszerzéséhez, illetve segít pénzügyi forrásokat találni.
Hasonló módon próbálja támogatni partnereit a Renault is, és mindkét gyártó hangsúlyozza: tisztában vannak a helyzet komolyságával, hiszen a gépkocsik 75 százalékát valójában a beszállítók gyártják le. Az azonban világos, hogy önerőből nem tudják sokáig folytatni ezt a fajta előfinanszírozást, éppen ezért akarja az államfő biztosítani a számukra a pénzt a strukturális alap létrehozásával.
Hasonló alap felállítását tervezi az állammal a francia atomenergia-ipar zászlóshajója, az Areva is, a válság kirobbanása óta ugyanis két beszállítója már csődöt jelentett. A cég vezérigazgatója a sajtónak nyilatkozva azt mondta: az elképzelés az, hogy a leendő struktúra garanciát vállalna a bankoknál a beszállítók által felvett, a napi működésükhöz szükséges hitelekre.
Lényegesen előrelátóbb volt az Airbust gyártó EADS vállalatcsoport, amely egyik partnerével, a hadiiparnak is szállító Safran-csoporttal, valamint a Letéti Pénztárral még júliusban közös, 75 millió eurót kezelő alapot hozott létre. Az Aérofund-nak kifejezetten az a célja, hogy megerősítse a beszállítókat, illetve, hogy részt vegyen a termeléshez szükséges fejlesztések finanszírozásában.
Élet-halál között van két fiatal, akik „metrószörfözés” közben szenvedtek balesetet