A pandémia idején, amikor a kereslet és a termelés egyaránt visszaesett az autógyártásban, a lítium ára is a mélybe zuhant, körülbelül 50 ezer jüanig. Noha idővel a kereslet helyreállt, a termelési és ellátási láncok nem tudták újra felvenni a korábbi ritmust, így nagy áremelkedés kezdődött, ami a lítiumot sem kerülte el – írja az economx.hu, emlékeztetve, hogy az elektromos autók „lelkét” döntően lítium-akkumulátorok adják.
Múlt évben azonban tetőzött a folyamat, a kínálat fokozatosan megnőtt, így
mára a lítium ára is visszatért a múlt évtizedben megszokott szintekre,
ami tonnánként 166 ezer jüant, avagy 22 800 dollárt jelent. (Júniusban kétszer ekkora volt az ár, az egy évvel ezelőtti tetőzéskor viszont 600 ezer jüan volt, a mostani ár négyszerese.)
Az árcsökkenés némi meglepetést okozott a piaci szereplők körében, a Bloomberg szerint ugyanis sokan azt várták, hogy a negyedik negyedévben megnő a kereslet, mivel ilyenkor a kínai akkumulátorgyárak növelik a termelést. Viszont, ha sokan eleve áremelkedésre számítanak, előre vásárolnak az árfolyamnyereség reményében, esetleg maguk az akkumulátorgyártók hozzák előre a vásárlásaikat, így aztán a „várt” emelkedés elmaradt – olvasható.
A gazdasági lap szerint kétségtelen, hogy a kínai gazdasági problémák miatt kisebb a kereslet a világ legnagyobb elektromos autó piacán a megszokottnál, de az még mindig 37 százalékos növekedést jelentett a második negyedévben a Kínában eladott járművek számát tekintve. Mindeközben a világ egészének növekedési adata 50 százalékos jelenleg.
A Goldman Sachs elemzői arra számítanak, hogy rövid távon az esés tartós lesz, vagy viszonylag alacsony szinten stabilizálódik az ár. A Bloomberg saját becslése alapján a mostani négyszerese lesz a felhasználás az évtized végén, ami viszont nem feltétlenül jelent áremelkedést.