Az orosz kőolajimport, beleértve a kelet-szibériai Csendes-óceánon átmenő csővezetéken keresztül szivattyúzott szállítmányokat és az orosz európai és távol-keleti kikötőkből érkező tengeri szállításokat, összesen közel 8,42 millió tonnát tett ki a Kínai vámhivatal adatai szerint. Ez nagyjából napi 1,98 millió hordónak felel meg, és negyedével több az áprilisi 1,59 millió hordónál – szemlézi a londoni székhelyű hírügynökséget a Portfolio.
Az adatok, amik szerint Oroszország 19 hónapos kihagyás után visszavette a világ legnagyobb nyersolajimportőrének beszállítói rangsorában az első helyet, azt jelzik, hogy Moszkva a nyugati szankciók ellenére is képes vevőket találni olajára, bár kénytelen volt csökkenteni az árakat.
És miközben Kína általános nyersolajkeresletét a Covid-korlátozások és a lassuló gazdaság visszafogta, a vezető importőrök, köztük a finomító óriás Sinopec és a kereskedő Zhenhua Oil, a szankciókkal sújtott iráni és venezuelai szállítások mellett fokozták az olcsóbb orosz olaj vásárlását, ami lehetővé teszi számukra a nyugat-afrikai és brazíliai konkurens szállítások visszaszorítását.
Szaúd-Arábia a második legnagyobb beszállító, a májusi mennyiség 9 százalékkal nőtt az előző évhez képest, 7,82 millió tonnára, azaz napi 1,84 millió hordóra. Ez az áprilisi 2,17 millió hordóhoz képest csökkenést jelentett – teszi hozzá a lap.