Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
A Barátság I. kőolajvezeték a szlovák Transpetrol kőolajszállító vállalat kistompai átemelő állomásánál 2015. február 9-én. Ezen a napon Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák kormányfő ünnepélyesen átadta a felújított vezetéket.
Nyitókép: Komka Péter

Újabb ország lépett a szennyezett orosz olaj miatt

Ukrajna leállította az orosz olaj szállítását a Barátság kőolajvezetéken az ukrán Unian hírportál beszámolója szerint.

A vezeték üzemeltetője, a JSC Ukrtransnafta április 25-én, csütörtökön helyi idő szerint este 21.43 órakor leállította az orosz olaj szállítását a Barátságkőolajvezeték fehéroroszországi Mazir és az ukrajnai Brod közötti szakaszát. (A vezeték Mazirnál válik ketté északi és déli ágra.)

"Az érvényes szerződések értelmében az Ukrtransnafta vállalatnak jogában áll leállítani a szállításokat, amennyiben a nyersanyag minősége nem felel meg az előírt paramétereknek.

Minden ilyen esetben keletkező veszteség az előírásokat megsértő felet terheli" - idézi a hírportál a vezetéküzemeltető társaság sajtószolgálatának üzenetét.

Az Ukrtransnafta közleménye szerint a szlovákiai Budkovce fogadóállomás megtagadta a nem megfelelő minőségű nyersanyag fogadását, a magyarországi Fényeslitke pedig nem rendelkezett szabad fogadókapacitással.

Mint azt megírtuk, Németország és Lengyelország még szerdán állította le kőolajvezetéken keresztüli orosz kőolajimportját, miután az egyik nemzetközi hírügynökség szerint minőségi problémák adódtak a nyersanyaggal. Az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője az InfoRádiónak elmondta, mindez azt jelenti, hogy meglehetősen szennyezett tartalommal adta tovább az orosz fél a kőolajat – közölte Pletser Tamás.

A szakértő szerint a probléma a Mol termelését is érintheti, ezért az InfoRádió megkereste a magyar olajipari céget is. A Mol írásban annyit közölt csütörtök késő délután, hogy a Barátság kőolajvezeték északi részét érintő minőségi problémával. A vállalat hivatalos közlése hozzátette, hogy szakaszon mérik a kőolaj összetételét. Kiemelték, hogy az eddigi tapasztalt szerint: a kőolaj minősége megfelel az előírásoknak. Kiegészítették, hogy egyeztetnek a régió kőolajszállításáért felelős hatóságokkal és vállalatokkal.

Közben a Reuters fehérorosz cégre hivatkozva arról számolt be jelentésében, hogy 4-5 napon belül Magyarországra és Szlovákiába is elérhet a szennyezett orosz olaj a Barátság kőolajvezetéken. Pletser Tamás iparági szakértő szerint az oroszok, akiknek saját érdeke is a probléma kiküszöbölése, rövid idő alatt orvosolhatják a minőségi gondot.

Nyugati olajkereskedők véleménye szerint a szállítások leállítása miatt az orosz olaj európai vásárlói kötbérigénnyel léphetnek fel az orosz szállítókkal szemben.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×