Az Europol közleménye szerint német, albán, koszovói, bosznia-hercegovinai és libanoni rendőrök tartottak házkutatásokat a bűnözői csoport telefonos központjaiban, amelyekből olyan megtévesztő hívások ezreit indították naponta, amelyek révén pénzt tudtak leemelni az átvert emberek bankszámláiról.
A hívásokat indító bűnözők a hívott fél távoli rokonának, banki ügyfélszolgálati vagy rendőrségi alkalmazottnak, illetve behajtócégek munkatársának adták ki magukat, és egyebek között nyereményszerzési lehetőséget ajánlva, nemfizetés esetére büntetés kilátásba helyezésével vagy adósságbehajtásra hivatkozva próbálták megszerezni a hívott emberek pénzét.
A Pandora fedőnevű nyomozás tavaly decemberben azután indult el, hogy a nyugat-németországi Freiburgban egy bank pénztárosa értesítette a rendőrséget, mert rájött, hogy
egy álrendőri átverés áldozata vett fel nála készpénzben 100 ezer eurót (38,9 millió forint).
Baden-Württemberg tartomány rendőrsége ezt követően kezdte el lehallgatni a Németországban működő call-centerek kimenő hívásait, és beazonosítani a hívások további lehetséges áldozatait. A tartományi belügyminisztérium közleménye szerint a nyomozásban több mint száz ember vett részt, akik először több mint 1,3 millió telefonhívás lehallgatásával és rögzítésével próbálták tetten érni az elkövetőket, majd a csalás veszélyére figyelmeztetve felvették a kapcsolatot a felhívott állampolgárokkal.
A nyomozók tájékoztatása szerint mintegy hatezer telefonhívás lehallgatásával sikerült megakadályozniuk a további csalásokat, legalább tízmillió euró (3,89 milliárd forint) értékben.