Infostart.hu
eur:
386.74
usd:
330.24
bux:
109872.05
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: MÁV

Megérkezett Szentesre az első tram-train

37 méter hosszú, dízel-villany hibrid, szeptembertől ingázik Hódmezővásárhely és Szeged között.

A MÁV-Start szentesi telephelyén mutatták be a Vásárhely 1-es tram-traint.

Az első három tram-train Hódmezővásárhely és Szeged között 2021. szeptember végén állhat forgalomba - közölte az Infostarttal a MÁV.

A 37 méter hosszú, hetventonnás túlméretes tram-train szállítmány január 9-én a hajnali órákban ért Szentesre. A három kamion december 30-án indult el Valenciából,

majd Franciaországon, Németországon és Ausztrián keresztül érkezett Magyarországra. A tram-train szerelvény három különálló, szétszerelt darabját a kamionokról két 60 tonnás daruval emelték le. Ezt követően a szentesi járműbiztosítási telephely korszerű emelőcsarnokába vonatták. A járművek beüzemelését a 92 éves, Magyarországon jelenleg egyedülálló technológiát biztosító Szentesi Motorgarázsban végezték el a Stadler mérnökei.

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

Lázár János, a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos elmondta: a tram-train egyszerre közlekedésfejlesztési, városfejlesztési és vidékfejlesztési beruházás.

"Közlekedésfejlesztés, hiszen az ország legmodernebb kötöttpályás közlekedési rendszere épül ki két megyei jogú város között, amely mindenki számára hozzáférhető, gyors, biztonságos és megfizethető közösségi közlekedést kínál. Városfejlesztés, hiszen Hódmezővásárhely és Szeged néhány éven belül ikervárossá válhat, amely új lehetőségeket nyit meg, és fejlődést hoz mindkét település számára. Vidékfejlesztés, mert a megyeszékhely szolgáltatásait könnyen elérhetővé teszi a kisebb településeken élők számára, ami növeli lakóhelyük életszínvonalát és erősíti a vidék megtartó képességét."

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte:

"Arra törekszünk, hogy a legfenntarthatóbb, legzöldebb, leginnovatívabb megoldásokat alkalmazzuk, és ezzel a magyar vasutat versenyképessé tegyük európai szinten is. A megyeszékhelyek elővárosi közösségi közlekedésének fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. A tram-train beruházás mintául szolgál majd a jövőbeli agglomerációs fejlesztésekhez. Az új járműtípus bevezetése azon felül, hogy minőségi fejlődést hoz a térség közösségi közlekedésébe, 70-80 új munkahelyet is teremtett az elmúlt években a vasúttársaságnál. A tram-train nem csupán új technológia, hanem egy meghatározó lépés is legfőbb célunk, a tömegközlekedés versenyképessé, fenntarthatóvá és szerethetőbbé tétele felé."

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

Hódmezővásárhely és Szeged között a várható 37 perces menetidővel ez lesz a leggyorsabb eljutási mód, a teljes járműparkkal csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasútvillamosok.

2006-os debütálása óta összesen 165 járműre érkezett megrendelés, amelyből 111 egység közlekedik utasforgalomban. A járműtípus jelenleg Németországban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és Mexikóban közlekedik, illetve rövidesen Magyarországon és Walesben is megkezdheti az utasok szállítását a tram-train.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Beszélt a belgák harcáról, egy nagy nyugat-európai tévhitről a hétköznapi emberek fejében, és arról, hogy az uniós országok hogyan adnak hitelt Ukrajnának – az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. A miniszterelnök szerint ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak, Ukrajna pedig egy stratégiai vereségben van.

Jövőre is a csehek védik a szlovák légteret

Csehország a jövő évben is részt vesz a szlovák légtér védelmében. Erről Jaromír Zůna új cseh védelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák csütörtöki telefonos egyeztetésükön állapodott meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×