Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Juhász Miklós: sok vállalkozó szerint a versenyjog a sportot szabályozza

Juhász Miklós: sok vállalkozó szerint a versenyjog a sportot szabályozza

Az oktatás bevonásával kellene fejleszteni a hazai versenykultúra elterjesztését - mondta a Gazdasági Versenyhivatal elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Juhász Miklós példaként említette, hogy Magyarországon sok kis- és közepes vállalkozás vezetője véli úgy, a versenyjog a sportot érintő szabályozás.

Magyarországon a versenykultúra nagyon alacsony szinten van – mondta Juhász Miklós a Gazdasági Versenyhivatal elnöke.

„A méréseink azt mutatják, hogy a kartell ügyekben érintett vállalkozások kétharmada kis- és középvállalkozás.”

Ezt jelentős részben a versenykultúra és a versenytudat hiánya okozza – mondta Juhász Miklós, hozzátéve, hogy a vállalkozások és a lakosság sokszor túlzó elvárásokkal, olykor árképzési és más piaci beavatkozások igényével fordul a hivatalhoz.

„A kis- és középvállalkozások vezetőinek 19 százaléka – 2012-es vagy 2014-es mérés szerint – úgy gondolja, hogy a versenyjog a sporttal kapcsolatos tevékenységeket szabályozza.”

Sokan gondolják, hogy nem tiltott az összebeszélés, mondjuk egy közbeszerzési eljárásban az árak egyeztetése – a válaszadók negyede vélte így. Ez is jól bizonyítja, hogy a versenykultúra nagyon messze van a kívánatostól, ezen fejleszteni kell.

„Ez akkor tud hatékonyan működni, ha az állami oktatáspolitika részévé válik a versenykultúra fejlesztése. Mi is hozzátesszük természetesen a magunkét, de áttörést csak akkor tudunk elérni.”

A kis- és középvállalkozásoktól felfelé viszont jelentős javulás tapasztalható a versenykultúrában – mondta a GVH elnöke.

„A nagy cégek, a multinacionális vállalatoknál megvannak azok a források és lehetőségek, amellyel megfizetik a jogászokat, tanácsadókat, közgazdászokat, akik felhívják a figyelmet, milyen hátrányokkal járhat egy versenyjogba ütköző magatartás.”

Juhász Miklós az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta azt is, nemzetközi számítási módszerek szerint 2009 és 2014 között a fogyasztók 97 milliárd forintot takarítottak meg a GVH eljárásainak köszönhetően.

A Gazdasági Versenyhivatal sikereket ért el a termékbemutatók szabályozásában, azonban Juhász Miklós elnök szerint, nemcsak a temékbemutatót tartó cégek, hanem a bemutatókon hitelt kínáló társaságok tevékenységét is szabályozni kell a jövőben.

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi politikájának középpontjában az online térben megjelenő reklámok állnak – hangsúlyozta Juhász Miklós elnök.

„Alapvetően a versenyhivatal nem adatvédelmi kérdésekkel foglalkozik, a mi esetben a vizsgálat kizárólag olyan dimenzióban vetődhet fel, hogy a fogyasztó tájékoztatása megfelelő-e, kellő képet kap arról, hogy az ő adatait milyen módon használják fel a digitális médiában megjelenő hirdetők. Ez az ő személyes adata, hozzájárul ezeknek a felhasználásához a szerződési feltételek elfogadásával, és váratlan helyről olyan esetekben is érkeznek hozzá hirdetések, amelyekből egyértelműen arra lehet következtetni, hogy ezeket az adatokat továbbadták, pénzért. Kap-e erről megfelelő információt?”

A másik kiemelt terület, a sérülékeny fogyasztócsoportok védelme. A termékbemutatók szabályozásában jelentős eredményeket ért el a hivatal, azonban a termékbemutatókon kínált hitelek tekintetében még van teendőjük.

„Mindenképpen előreléptünk. A termékbemutatók esetében a törvényhozás pozitívan fogadta a kezdeményezésünket, amikor ennek a szabályozását javasoltuk. Még lenne mit tenni. Azok, akik például az ilyen termékbemutatók alkalmával vásárolnak valamit, de nincs elég készpénzük, gyakran rögtön hitelt is kaphatnak. Hallottam olyan esetről, hogy a nyugdíjas már alá is írta a hitelszerződést. Nemcsak a termékbemutatókat tartókat kell szabályozni, hanem azokat is, akik a pénzt biztosítják hozzá!”

Juhász Miklós hozzátette, hogy a Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztóvédelem terén az adatvédelmi hivatallal és a törvényhozással is szorosan együttműködik.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Porschék tömkelege mondta be az unalmast Oroszországban

Több száz Porschéról van szó, ami nagyon kellemetlen helyzetbe hozta az orosz forgalmazókat. Bizonyos sufnituning módszerekkel sikerült ugyan egyeseknek életet lehelniük az autójukba, azonban ezek csak ideiglenes megoldások.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×