eur:
393.86
usd:
367.91
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk
Inland vessel photographed from above
Nyitókép: U. J. Alexander/Getty Images

A teherhajókat sem merik megrakni az alacsony vízállás miatt

Megfeleződött a bősi vízerőmű termelése, olyan kevés jelenleg a víz a Dunában. A teherhajókat sem merik teljesen megrakni a folyó szlovákiai szakaszán, nehogy megfenekeljenek. Az alacsony vízállás miatt ismét előbukkant a vízből egy hajóroncs Vámosszabadinál.

A Szlovák Hidrometeorológiai Intézet adatai szerint a napi vízhozam a hosszú távon mért minimumra csökkent a Duna szlovákiai szakaszán. A Paraméter hírportál számolt be róla, hogy 2022 első felében a bősi vízerőmű napi villamosenergia-termelése harminc százalékkal maradt el a tízéves átlagtól. A vízügyi szakértők szerint az adatok már közelítenek a történelmi mélyponthoz, tekintve, hogy most még rosszabb a helyzet,

a termelés alig fele a sok éves átlagnak.

A különbség a tavalyi évhez képest valamivel enyhébb volt. Az aszály miatt 15 százalékkal csökkent a termelés a bősi vízierőműben 2022 januárjától júliusáig az előző év azonos időszakához képest, erősítette meg a Vízgazdálkodási Építővállalat. Az állami vízügyisek számításai szerint a vártnál kevesebb áramot termelnek majd az egész évben, ami negatív hatással lesz a társaságra nézve. Bősön nemcsak kevesebb áramot fognak termelni, hanem az állami erőműveknek meg kell vásárolniuk a kieső különbözetet, hogy teljesíthessék szerződéses kötelezettségeiket. Ezt az áramot azonban nagyon drágán lehet beszerezni: a tőzsdéken jelenleg egy megawattórát a tavalyi ár hatszorosáért adják.

A rendkívül alacsony vízállás miatt a nyersanyagok és egyéb más áruk szállítása is bonyolultabbá vált. Stanislav Blaško, a Szlovák Hajózási Vállalat kereskedelmi igazgatóhelyettese elmondta, hogy a társaság hajói már nem úsznak fel a német kikötőkbe. A szárazság és vízhiány kiváltotta helyzet gyakorlatilag az összes nagy alapanyag-feldolgozót és termelőt, valamint a szállítókat is érinti. Az igazgatóhelyettes szerint az alacsony vízszint nemcsak azért jelent problémát, mert a folyók egyes szakaszokon teljesen járhatatlanok lennének, hanem azért is, mert ilyen feltételek mellett olykor csak az áruk felét tudják felvenni, mint normális esetben. A fuvarozók számára ez a bevételek megfelezését jelenti, magasabb költségek mellett.

Az alacsony vízállás következményeit már a Mol szlovákiai leányvállalata, a Slovnaft is megérezte,

melyik cég hajón szállítja olajtermékeinek egy részét Ausztriába. Ha romlana a helyzet, a pozsonyi olajfinomító szárazföldön szállítaná a termékeit, ami viszont sokkal kevésbé hatékony. Egy teherhajó megközelítőleg 110 kamion szállítására képes.

A rendkívül alacsony vízszint miatt a napokban egy hajóroncs is előbukkant a Duna egyik mellékágából Vámosszabadi határában. A roncs eredetére még nem derült fény, feltételezhetőleg egy elsüllyedt szovjet hajóról van szó, amely most vonzza az érdeklődőket a szlovák–magyar határszakaszon. A Duna vízszintje itt annyira alacsony, hogy a látogatók száraz lábbal be tudnak sétálni szinte a folyómeder közepéig.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×