A legnagyobb európai autógyár, a Volkswagen a múlt év szeptemberében elismerte az amerikai környezetvédelmi hivatal állítását, amely szerint a dízel meghajtású legújabb típusú kocsijait a káros anyagok kibocsátására vonatkozó előírások megtévesztésére alkalmas berendezéssel látta el.
A csalás világméretű botránnyá dagadt. A Volkswagen ugyan napokon belül közölte, hogy saját költségére kész a közel 11 millió jármű szoftverrendszerének átalakítására, perek áradata kezdődött a VW ellen.
Most a Volkswagen megbízottainak sikerült előzetes megállapodásra jutniuk az amerikai autótulajdonosokat képviselő ügyvédekkel és a washingtoni kormánnyal 14 milliárd 700 millió dollár összegű jóvátételben.
Ebből 10 milliárdot fordítanak az emissziós botrányban érintett csaknem fél millió dízel meghajtású autó visszavásárlására vagy megjavítására, több mint 2 és fél milliárdot kap a szövetségi, valamint a kaliforniai környezetvédelmi hatóság a Volkswagen kocsik által okozott légszennyezés miatt, valamint kereken 2 milliárd euróval támogatják az emissziós technológiák kutatását, illetve fejlesztését az Egyesült Államokban.
Az évente több mint 200 milliárd dolláros forgalmat bonyolító Volkswagen már a botrány kirobbanása után 18 milliárd dollárnak megfelelő összeget tett félre a csalásból eredő rendkívüli kiadások fedezésére, azonban egybehangzó vélemények szerint ez az összeg aligha lesz elegendő a különböző országokban felmerülő kárpótlási követelések kielégítésére.