eur:
389.57
usd:
362.03
bux:
0
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

"A spagettivel nagyon nehezen lehet dolgozni"

Ismét magyar siker született a kanadai Okanagan University Collage által idén 24. alkalommal megrendezett spagettihídépítő-világbajnokságon. A "száraz" adatok: egy 990 gramm tömegű, egy méter fesztávolságú híd, amely 252,7 kg terhelés alatt omlott össze. Az alkotás a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Kar két hallgatóját dicséri. Botka Balázs és Kurucz Sándor mechatronikai mérnök szakos hallgatók; 20 évesek.

Amikor először beléptek a főiskola kapuján, mit tudtak a versenyről?

Semmit, de gyakorlatilag az első mechanika előadásunkon hallottunk róla, akkor picit viccesnek találtuk. Azóta rengeteg statikát tanulunk - már másodévesek vagyunk -, és elég keményen, emellett voltak házi versenyek is, és nyilván ez egy érdekesség...

Mi volt ebben a vicces? A híd vagy a spagetti?

A spagetti, bár érthető, hogy valami nehezítést kellett adni a mérnökhallgatóknak, valami olyan anyagot adni a kezükbe, amivel nehezen lehet dolgozni. És a spagettivel nagyon nehezen lehet dolgozni.

Konkrétan mi volt a versenyfeladat?

Egyméteres távolságot kellett áthidalni, és maximum 50 cm magasságban, úgy, hogy csak boltban kapható száraztésztát lehetett használni, csak a csomópontokban lehetett ragasztani, és maximálisan 1000 gramm lehetett a híd súlya.

Mik az értékelés szempontjai?

Egy egyszerű szakítópróba van. A híd közepén egy terhelő falelemben egy szemescsavar van, és a hídra gyakorlatilag súlyokat akasztgatnak, addig, ameddig szét nem törik.

Az szempont az elbíráláskor, hogy a maximum 1000 grammhoz képest mennyi alapanyagot használtak fel?

Kanadában ezt figyelembe veszik, de általában az presztízs-kérdés, hogy minél jobban megközelítsük az 1000 grammot. Az már egy precizitást mutat, hogy a mérnök meg tudja tervezni a hidat a tésztának a fajsúlya alapján. Nem egyszerű úgy megcsinálni, hogy a súly és a híd is jó legyen. Nekünk gyakorlatilag minden hidunk legfeljebb 5 grammal volt könnyebb egy kilónál.

Azért a spagetti nem egy szabvány anyag. Tehát ha bemegyek a boltba és veszek száraztésztát, az nem feltétlenül biztos, hogy úgy viselkedik, mint az előző csomag.

Először megvizsgáljuk a tésztát, mert semmilyen műszaki paraméterét nem ismerjük, szakítószilárdság, törésvizsgálatok és a többi, majd megtervezzük a hidat. Ezután kezdődik az építés: a híddarabokat is egyenként le kell mérni, hogy megfelelnek-e a kritériumoknak.Ez főként matematika?

Inkább anyagvizsgálat, de a híd elkészítése nagyon sok mechanikát igényel, azon belül statikát, de azért mi már túljutottunk ennél, és kihajlásokat és ilyeneket is számolunk. Még a híd aljának terhelése miatt fellépő alakváltozás közben kiható súrlódást is figyelembe vesszük.

Ott a versenyen mekkora a szóródás mondjuk esztétikai szempontból? Vagy a hosszú évek alatt, hiszen ez már a 24. világbajnokság volt, többé-kevésbé kikristályosodott egy olyan forma, ami úgy tűnik, hogy a leginkább üdvözítő?

Hát a nyerő verzió többé-kevésbé kialakult. Az elmúlt években - laikus szem számára - hasonló hidak nyertek.

Önök abban a kategóriában nyertek, ami a maximális terhelésre vonatkozott.

Igen, ez a highway.

Az önök hídja 252,7 kilogramm terhelés alatt dőlt össze. Ez a felkészülési időszak adatait figyelembe jónak számít?

Ez egy minimális érték, amit elvártunk a hídtól, de elégedettek vagyunk.

Nem tették alacsonyra a lécet, hiszen az önök által elvárt minimális értékkel világbajnokságot nyertek.

Igen, de ez nem világcsúcs, az 257 kilogramm. Öt kilóval több.

A kanadai versenyre lehet vinni a kész alkotást, vagy ott megkapják a tésztát, ragasztót, és meg kell csinálni?

Egy repülőúton kivinni egy tésztahidat Kanadába elég merész vállalkozás lenne.

Mennyi idő alatt raknak össze egy ilyen hidat?

Két hétig voltunk Kanadában, emellett volt két hét előkészítés, szóval összesen négy hét.

Ez aprólékos munka.

A mi hidunk nagyon bonyolult, itt nagyon számítanak a szögek. Esetenként 1,43 fokos szöget kell műhelyben megcsiszolnunk.

Spagettin?

Igen. Sablonokat használunk, céleszközöket. Nem veszélyes egy világbajnokságon úgy elindulni, hogy papíron kész a terv, de ha a néhány száz ragasztásból egy nem jól sikerül, akkor felesleges volt az egész?

Hát így is nézhetjük, de azért mikor elkészül a híd, akkor komoly vizsgálatok alá vetjük, például átvilágítjuk, hogy minden ragasztási pont tökéletes-e. Emellett a tészta nem bírja sokáig a tárolást. Egy egyhónapos híd már feleannyit bír. Ezt is ki kellett számolnunk, hogy a hidat úgy kell megépíteni, hogy pont a verseny előtt egy nappal legyen kész.

Mennyire szoros egy ilyen világbajnokság? Az önök eredménye 252,7 kg, mennyit ért el a második helyezett?

Maradjunk annyiban, hogy a második helyezett nagyon lemaradt, semmi esélyük nem volt arra, hogy megközelítsenek minket. A második legjobb eredményt tulajdonképpen szintén egy bánkis versenyző érte el, Márkos Szilárd, csak sajnos őt kizárták.

Miért, nem jó tésztát használt?

A kanadai világbajnokságon az is követelmény volt, hogy a hídba egy utat kellett építeni, amin a két ív között át kellett férnie egy ötször ötös kockának. Szilárd ezt kicsit félretervezte.

Önök most másodévesek. Nem tudom, hogy a világbajnokság szabályzata milyen, de indulhatnak-e akár jövőre, akár két vagy három év múlva?

Mi vagyunk a legfiatalabb világbajnokok, konkrétan most 17-én, illetve 25-én leszünk húszévesek, így még van pár évünk a főiskolán, és amíg nem végezzük el, addig indulhatunk.

De ehhez legalábbis a házi versenyt jövőre is meg kellene nyerni a Bánkin.

Igen.

Ott erős a mezőny?

Nagyon. Szinte azt lehet mondani, hogy erősebb, mint a kinti, kanadai világbajnokságon.

Mi az oka ennek?

Az, hogy a bánkisok tényleg rákészülnek. Mi foglalkozunk ezzel, minket jobban érdekel. Mi ezt egy kihívásnak tekintjük. Persze, az is hozzátartozik, hogy félnek a magyaroktól. Ugye, öt éve mi nyerünk, és például a mi kategóriánkban most is volt 50 jelentkező, de ahogy meghallották, hogy jöttek a bánkisok, és azt, hogy itthon mit értünk el, visszaléptek. Nem mertek kiállni, mert olyan hidat csináltak, amely alig tudja megközelíteni a magyar mérnökök munkáját.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×