INFORÁDIÓ
2022. július 4. hétfő
Ulrik

streaming

netflix

disney

hbo

Close-up hands shot asia girl gamer use smartphone play online game colorful neon light on desk in living room at home. Online esport streaming game online, Home quarantine activity concept.

Hazai streaming-körkép: a trónfosztás még nincs láthatáron

Infostart

A Disney+ hazai indulásának apropóján ismét felmérést készített a nemzetközi videós streaming platformok használatáról a GKID. Ennek eredményei szerint 2022-ben már a felnőtt magyar internetezők 39 százaléka rendelkezik előfizetéssel – illetve hozzáféréssel – legalább egy streaming szolgáltató kínálatához. Ez több mint 2 millió fős aktív felhasználói bázist jelent, ami a GKID egy évvel ezelőtti méréséhez képest jelentős, 56 százalékos bővülés. Az ország piacvezető szolgáltatója továbbra is a Netflix, a magyar felhasználók havi streaming-rezsije átlagosan 4500 forint. A Disney+ akár 180 ezer felhasználóval is számolhat az indulását követően – derül ki a friss kutatásából.

Bár a piac hazánkban is folyamatosan bővül, a streaming-felhasználók többsége továbbra is legfeljebb két szolgáltató kínálatához fér hozzá: 22 százalék egy, 15 százalék pedig két szolgáltatást használ aktívan. Három, vagy annál is több szolgáltatót viszont csupán alig 3 százalék használ. Emiatt is fontos, hogy az egyre bővülő szolgáltatói palettán hogyan alakulnak az erőviszonyok – olvasható a GKI Gazdaságkutató Csoporthoz tartozó GKID közleményében.

Kutatásuk alapján hazánkban a nemzetközi streaming platformok mezőnyében továbbra is a Netflix a legismertebb (62 százalék). 11 százalékos különbséggel követi második helyen a HBO Max (51 százalék), harmadik helyre pedig az Apple saját szolgáltatása, az Apple TV+ került. Kedveltség és első helyes (ún. Top of Mind) spontán ismertség terén is jelentős a Netflix előnye. A 2022-ben immár 2 milliós felhasználói bázison belül 58 százalék kedvenc szolgáltatója a Netflix lett.

Az erősorrend meghatározására az ismertségi, kedveltségi mutatók mellett a legindikatívabb mérce a felhasználói bázis meghatározása:

  • Magyarországon a Netflix számít a streamingpiac legnagyobb szereplőjének, közel 1,8 milliós, becsült aktív felhasználói táborral, ez a teljes célcsoporton belül 87,1 százalékos piaci részesedést jelent.
  • Második legnagyobb platform az HBO Max, 61 százalékos piaci részesedéssel és mintegy 1,3 milliós becsült bázissal.
  • A két óriás mögött egyelőre légüres tér van és 3-4. helyen az Apple és az Amazon osztozik 124 ezres, illetve 91 ezres becsült felhasználói bázisokkal.

Összességében tehát a magyar felhasználók számára a Netflix az első számú szolgáltató. Figyelembe véve, hogy a használt streaming platformok száma leggyakrabban kettő, a szolgáltatók közötti előfizető szerzési verseny továbbra is a második helyért folyik, amiben napokon belül az HBO mellett a Disney+ is érintett lesz.

Megosztjuk az előfizetést

A tényleges felhasználói bázisok mérete a GKID becsléseinél akár jóval nagyobbak is lehetnek, mivel az előfizetések megosztása a magyar piacon is elterjedt: minden ötödik előfizető mással is megosztja a szolgáltatását, ez leginkább a házastársat, gyerekeket, testvéreket és a nagyszülőket jelenti.

A két legnagyobb szolgáltató (a Netflix és az HBO Max) esetében 17-18 százalék körül van azon felhasználói réteg aránya, aki bár hozzáfér a kínálathoz, de nem ő az előfizetője a használt csomagnak.

„Streaming-rezsi”

Azok, akik tényleges előfizetői a streaming szolgáltatásoknak – önbevallás alapján – átlagosan 4500 forint körül költenek havi szinten a szolgáltatásokra. Ebbe a keretbe egy alap Netflix csomag (2490 forint) és egy kedvezményes árú (1590 forint) – csak a március induláskor kínált – HBO Max előfizetés is belefér egyszerre, vagy a Netflix legdrágább prémium díjcsomagja, melynek ára jelenleg 4490 forint. Az egy előfizetésre költők átlagos havi kiadása 3500 forint, a legalább két szolgáltatást fizetőké 5200 forint, míg a három vagy annál is több streaming platformot fizetők költése már eléri a 7300 forintot – szintén önbevallás alapján.

Reklámmal tarkított lesz a streaming jövője?

Az elmúlt néhány hónapban visszatérő hír volt az iparágban az, hogy a szolgáltatók esetleg reklámokkal tűzdelt modellre válthatnak, mivel a felhasználói bázis növekedése globális szinten már nem tartható fenn sokáig, illetve ellensúlyozni kell az előfizetői bázis esetleges csökkenését.

A reklámalapú streaming terén a magyarok egyelőre elutasítók: a felhasználók 43 százaléka lemondaná az előfizetését, ha abban megjelennének a reklámok, és további 31 százalék még bizonytalan ebben a kérdésben. Az elutasítási arány jóval magasabb a streamingért ténylegesen fizető felhasználók körében.

A reklámok bevezetése azért is kényes kérdés, mert a reklámmentesség a streaming platformok melletti top 3 érv egyike:

  • A felhasználók leginkább a filmes, sorozatos kínálat (58 százalék) és
  • a reklámmentesség (57 százalék) miatt használják a streaming-et, míg
  • a harmadik legfontosabb indok a streaming mellett az azonnaliság, azaz nem kell alkalmazkodni a műsorrendhez.

Hazánkban is indul a Disney+

Hosszas várakozás előzte meg a magyarországi (és régiós) indulását a Disney saját streaming platformjának, ráadásul az utóbbi hónapokban – az indulással összefüggésben – már a kereskedelmi tévék és egyéb streaming szolgáltatók kínálatából is szinte teljesen eltűntek a Disney tartalmai.

A Disney+ június 14-i indulásáról az internetezők közel fele (47 százaléka) hallott, ami jelzi a bevezető kampány sikerességét.

Az aktív streaming felhasználók körében 8 százalék jelezte, hogy azonnal, már az induláskor felhasználó szeretne lenni. A Disney+ iránt a legnagyobb arányú érdeklődés azok körében figyelhető meg, akik legalább 3 előfizetéssel már most is rendelkeznek. Másrészt a 3–6 éves, illetve a 15–17 éves gyermekkel rendelkezők esetében kiugró az előfizetést tervezők aránya. Előbbi réteg főleg a klasszikus Disney katalógus miatt, míg utóbbi már inkább a Marvel/Star Wars tartalmak miatt várja a Disney+ indulását – olvasható.

A GKID mérései szerint a Disney+ induló felhasználói bázisa 160-180 ezer fő körül alakulhat, amivel így megelőzné az Apple TV+ és az Amazon Prime előfizetői számát – összehasonlításképp, tavaly a Disney egyik legsikeresebb moziforgalmazásba került filmjére, a marveles Fekete Özvegyre összesen 265 ezer jegyet adtak el a hazai mozik a Magyar Filmforgalmazók Egyesületének nyilvános jegyeladási statisztikái szerint.

Nyitókép: Tirachard/Getty Images
A címlapról ajánljuk

×
×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

Médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Médiatanács Támogatási Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018