Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Érdeklődő Peter Paul Rubens Heródes lakomája című festménye előtt a Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora című kiállítás sajtóbemutatóján a budapesti Szépművészeti Múzeumban 2019. október 28-án. A tárlat február 16-ig látogatható.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Kiváló kiállítások a környéken – ezeket kár lenne kihagyni

Bécsben Caravaggio és Bernini, Budapesten Rubens és Van Dyck, Debrecenben Helmut Newton tárlat várja még januárban az érdeklődőket.

A Bécsi Szépművészeti Múzeumban január 19-ig látogatható a Caravaggio és Bernini-tárlat, amely a 17. század eleji kora barokkot, Róma kibontakozó forradalmi művészetét mutatja be. Amíg a reneszánsz stílusát a portrék arányossága és a tájképek természethűsége jellemezte, addig Caravaggio és Bernini az alakok érzelmeire helyezte a hangsúlyt. A valóság és az érzelemvilág eme összekapcsolódása újszerűnek számított a korban.

De más barokk alkotóktól is megjelennek művek, például a 17. század talán leghíresebb festőművésznőjének, Artemisia Gentileschinek az egyik festménye, a Mária Magdolna extázisban, amely képet még sohasem mutatták be nyilvános kiállításon. A tárlaton 70 mű szerepel, ilyen nagyszabású válogatás a kiemelkedő Caravaggio- és a Bernini-műalkotásokból eddig csak Olaszországban volt látható.

De nemcsak Bécsben látható barokk kiállítás, a Szépművészeti Múzeumban még február 16-ig tekinthető meg a

Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora

című nagyszabású tárlat. „Több mint 120 képpel találkozhat a kiállításon a látogató, és ezekből közel félszáz a két nagy festőgéniusztól, Rubenstől és Van Dycktól származó kiváló remekmű – mondta az InfoRádiónak Baán László főigazgató. – A világ mintegy 40 nagy, kiemelkedő, köz- és magángyűjteményéből érkezett meg a kiállítási anyag többsége.”

Az idén 30. jubileumát ünneplő Várfok Galériában látogatható Rozsda Endre Mindenkinek van saját álma című nagyszabású egyéni tárlata. Az 1956-tól Párizsban élő, az Európai Iskolához tartozó festőművész 21 évvel ezelőtt hunyt el. A kiállítás kaleidoszkópszerű, gazdag ornamentális festészete mellett grafikai műveit, akvarelljeit is felvonultatja.

Tavaly nyílt, de még az év elején is látogatható fotókiállítások sora is várja az érdeklődőket. A világhírű Helmut Newton provokatív, szürreális divatfotóiból a debreceni MODEM-ben január 26-ig tekinthető meg kiállítás, Privát címmel. A 100 évvel ezelőtt született Newton a náci Németországból menekült el és divatfotói dokumentálják és magyarázzák is egyszerre a nők változó szerepét a 20. századi nyugati társadalomban. Modellje volt Paloma Picasso, Catherine Deneuve, Liz Taylor és Carla Bruni is, most a debreceni kiállításon 1972 és 1984 között készült képeiből, fekete-fehér ezüstnyomataiból, divatfotókból, portrékból és aktokból látható válogatás.

Szintén világhírűvé vált és szintén a nőiség, a női test és a szexualitás foglalkoztatja

Nobujosi Araki japán fotográfust, akinek a Mai Manó Házban még január 19-ig látogatható az Érzelmes utazás című tárlata.

A kiállított képeket a nászútján készítette, 1971-ben 1000 példányban, fénymásoló papíron nyomtatva adta közre a képekből készült fotóalbumot, a többi már történelem, mert a képek és az azokat bemutató gerilla kiállítások, telefonfülkékben, kifőzdékben és parkolókban rendezett tárlatok meghozták számára az ismertséget.

A Műcsarnokban

Keleti Éva fotóművész Élet/Képek című kiállítása még február 2-ig látogatható.

A Kossuth-díjas művész 20 év kihagyás után kezdett el újra fényképezni, kedvenc portréalanyairól is mesélt az InfoRádiónak. „Miután visszatekintő ez a kiállítás, az 50-es évektől a 90-es évek közepéig gyakorlatilag a magyar kulturális élet eseményei, személyiségei lesznek a kiállításon – magyarázta a fotóművész, aki szerint a mostani fotografálásból az az érdekes, hogy mennyire megváltoztak a mai fiatal színészek, mennyire másra koncentrálnak. Azt is elárulta, a kedvencei: a Tenki Rékát és Csányi Sándort, továbbá a Vecsei H. Miklós megörökítő képe, akit a jövő generáció egyik legtehetségesebb színészének tart.

A Capa Központban pedig február 23-ig látogatható az Eufória? című fotótárlat, amely a negyedszázaddal ezelőtti rendszerváltás emblematikus pillanatait rögzítő, fotósorozatait, videómunkáit vonultatja fel. A kiállítás szerkezetileg úgy áll össze, mint egy képekből és a hozzájuk kapcsolódó kommentárokból álló rendszerváltás-antológia.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×