eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria

Hatósági könyvárral akarják bebetonozni a nyereségüket a könyvpiaci óriáscégek

A jogi szakértő és a GKM szerint egyaránt komoly aggályokat vet fel az a javaslat, amellyel a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete (MKKE) hatósági ár bevezetését kezdeményezné a könyvpiacon. Az új könyvekre adható árkedvezmények javasolt befagyasztása hátrányos helyzetbe hozná a fogyasztókat, a kisebb cégeket, könyvtárakat és az alternatív terjesztőket, maximalizálná viszont néhány könypiaci óriáscég profitját, bebetonozná piaci pozíciójukat és kvázi hatósági jogosítványokat adna a könyvpiaci lobbinak. Az aggályok nyomán elmarad az ügyben tervezett parlamenti bizottsági ülés.

Mondvacsinált külföldi hivatkozások

Az MKKE által német mintára kidolgozott tervezet lényege, hogy az újonnan megjelent könyveket 180 napig maximum 10 százalék kedvezménnyel lehetne csak értékesíteni ("árkötöttség"), az árat pedig a kiadó és/vagy az importőr határozná meg.

Bár a javaslat a német példára hivatkozik, azt Zentai Péter László, a MKKE vezetője is elismerte, hogy a magyar könyvpiac szerkezete egyáltalán nem hasonlít a németre. Speciális magyar sajátosság, hogy a kiadói és a kereskedői szerep egy cégnél összpontosul, azaz egy-egy cég kiadóként, nagy- és kiskereskedőként egyaránt jelen van a piacon.

Az InfoRádió Aréna című műsorában Zentai úgy fogalmazott: "Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban vagy az országok 99 százalékában a kereskedelmi tőke nem vegyül a kiadóival. Tehát kereskedő kereskedőt vásárol meg vagy kereskedővel lép szövetségre, ha bővülni akar, vagy mondjuk létre akar hozni egy holdingot. Kiadók kiadókat vásárolnak és kiadói holdingok jönnek létre. Magyarországon a három nagy kereskedőcég közül kettő az kiadói és kereskedelmi cégcsoport is egyben."


Drágább könyvárral a fogyasztó veszít

Mivel a könyvek fogyasztói árából a kiadó mintegy 10, a nagykereskedő 15, a kiskereskedő pedig 30 százalékban részesedik, a mindhárom

szerepet sajátos magyar módon egyszerre betöltő nagyok így összesen akár 55 százalékos nyereséget is realizálhatnak egy-egy saját kiadványon.

Az új kiadványok esetén bevezetni javasolt, a kiadó vagy az importőr által meghatározott, kötött könyvár pedig gyakorlatilag kiiktatná a kereskedők közti piaci versenyt, hiszen a piac többi szereplője sem adhatna - akár saját haszna terhére sem - nagyobb kedvezményt.

A fix könyvárral így a két-három legnagyobb szereplő számára biztos módon keletkezik legalább 45 százalék haszon minden egyes könyvön, melyet a tulajdonokban lévő kiadó adott ki, vagy saját cégük importált, saját nagykereskedő cégük pedig saját könyvesboltjukon, vagy portáljukon keresztül adott el.

A javaslat legnagyobb vesztese pedig a könyvet vásárolni szándékozó fogyasztó, hiszen az új könyvek ára emelkedni fog, illetve a könyvpiac szinte összes többi szereplője, akik meg lesznek fosztva a verseny bármilyen lehetőségétől.

Alkotmányos és versenyjogi aggályok

A MKKE versenyszabályzatában már korábban is próbálkozott a nagy könyvcégek számára kedvező kötött ár intézményével, de - mint azt Zentai Péter az InfoRádióban maga is elismerte - a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már 2006-ban is megtámadta ezt a gyakorlatot; vizsgálatot indított a szabályozás ellen, és megállapította, hogy annak egyes elemei piaci korlátozásnak számítanak. Az ötlet azért került most törvényjavaslat formában elő, mert a törvényi szintű hatósági árszabályozással szemben a GVH már nem léphetne fel.

A javaslat jogi hátterét elemezve Kende Tamás nemzetközi jogász az InfoRádióban több szempontból is aggályosnak nevezte a törvénytervezetet. Úgy vélte: a tervezet már a magyar jogszabályoknak sem felel meg, hiszen hatályba lépése több ponton is korlátozná a versenyt és sértené a vásárlók érdekeit is.

A szakértő szerint a javaslat előterjesztésének indokai sem világosak, hiszen a könyvárak befagyasztása a fogyasztóknak, az íróknak és a könyvpiac számos szereplőjének sem kedvez. "Valószínűleg a könyvpiaci szegmens terjesztői részében, szerintem az ingatlanpiacon lehet ez kedvező bizonyos szereplőknek" - fogalmazott az egyetemi docens.

Hozzátette, hogy a hasonló törvények Nyugat-Európában kifejezetten kis cégeket, szűk piaci szegmenseket próbálnak meg védeni a nagyok támasztotta, aránytalan versenytől. Ehhez képest a magyar javaslat éppen ellenkezőleg hatna, és leginkább a piac legnagyobb szereplőinek érdekeit szolgálná.

Kende Tamás szerint egy ilyen jogszabály bevezetése hosszabb távon hatékonyan elriasztaná a piacról a kisebb szereplők jelentős részét, így azokat is, amelyek az interneten keresztül bonyolítják forgalmuk döntő hányadát.

Hatósági jogosítványok egy civil szervezet kezében?

A jogász merőben szokatlannak és érthetetlennek tartja a kezdeményezés azon részét is, amely állami és társadalmi kontroll nélkül kvázi hatósági jogosítványokat adna a Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete kezébe.

A tervezet ugyanis egy "árkötöttségi megbízott" pozíciójának létrehozásával különleges jogosítványt adna az MKKE által megbízott ügyvédeknek és könyvvizsgálóknak, akik az általuk - tehát nem a közhatalmi szervek által - vélelmezett jogsértések esetén beletekinthetnének a konkurens piaci szereplők üzleti könyveibe, irataiba.

A GKM nem tartja indokoltnak az állami beavatkozást

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tervezethez készült szakvéleménye szerint "az állam piaci folyamatokba való beavatkozása egyes társadalmi célok érdekében csak abban az eset-ben indokolható, ha a beavatkozás piactorzító hatásával szemben azt meghaladó mértékű, piaci eszközökkel el nem érhető, bizonyított társadalmi előnyök állnak.

Az árverseny a piaci verseny meghatározó eleme, ezért az MKKE árrögzítésre irányuló javaslata a nyilvánvalóan korlátozhatja a piaci szereplők közötti versenyt." A minisztériumi szakvélemény többek között az alábbiakkal indokolja elutasító magatartását:

1. A javaslathoz fűzött indoklás "nem támasztja alá meggyőző érvekkel az árrögzítés és a könyv-kínálat sokszínűsége közötti ok-okozati összefüggést. Valójában a kötött árak az árrögzítés időtar-tamára egyfajta többletnyereséget biztosítanak a könyvpiaci szereplők számára (a fogyasztók kárára), de nem garantálják, hogy ezt a többletnyereséget akár a könyvkiadók, akár a kereskedők nem rentábilis könyvek forgalmazására fordítsák."

2. A GKM szerint "nincs egyértelműen bemutatva a törvényjavaslat indoklásában, hogy az árrögzítés mennyiben biztosítja a kis- és közepes méretű minőségi könyvesboltok sűrű hálózatának a fennmaradását", és kiemeli, hogy "a törvényjavaslat korlátozná például az online értékesítés esetén nyújtható kedvezmények mértékét is."

3. A szakvélemény szerint "Az árrögzítés piactorzító hatása abban nyilvánul meg, hogy nem teszi lehetővé (az árrögzítés időtartama alatt) az árak csökkentését azon könyvkereskedők számára, akik a rögzítettnél alacsonyabb árak mellett is nyereségesen tudnának működni, például jobb működési hatékonyságuknak köszönhetően, (...) ami ágazati szinten is a versenyképesség romlásához vezethet."

4. A GKM hangsúlyozza: "az árrögzítés árát végső soron a fogyasztók fizetik meg, mivel elesnek a szabad áralakulás esetében lehetséges árkedvezményektől. A fogyasztók által ténylegesen érzékelt árszint emelkedése a könyvforgalom csökkenése irányába is hathat, (...) és nem segíti elő a minőségi könyvfogyasztást."

A fentiekre tekintettel A GKM szakvéleménye összefogalólag megállapítja, hogy "az előterjesztéshez fűzött indoklás jelenlegi formájában nem támasztja alá kellő meggyőző erővel, hogy az árrögzítés (vélt) társadalmi előnyei egyértelműen meghaladják-e a (valószínű) gazdasági hátrányokat, így nem tartjuk indokoltnak a jogszabályalkotás formájában javasolt állami beavatkozást a piaci folyamatokba."


Elmarad a bizottsági ülés

A tervezet eredetileg április 29-én került volna az országgyűlés kulturális bizottsága elé, de a bizottsági ülés a megfogalmazott aggályok nyomán elmarad.

Pető Iván bizottsági elnök az InfoRádiónak elmondta: mivel az MKKE korábban a most javasolt árrögzítési konstrukció kapcsán (akkor belső szabályzatként javasolta) már jogerősen pert vesztett a Gazdasági Versenyhivatallal szemben , kérdéses, hogy egy érvényes bírósági ítéletet figyelmen kívül hagyhat-e a parlament.

A GKM elmarasztaló véleménye mellett a kulturális bizottság így kíváncsi lesz a Gazdasági Versenyhivatal álláspontjára is, és tájékozódni kíván az európai uniós és alkotmányjogi aggályok ügyében is, így, - ha egyáltalán még foglalkoznak a javaslattal -, akkor is csak május végén, június elején kerülhet újra a bizottsági napirendre a kérdés.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 28. 14:18
×
×
×
×