Az Egyesült Királyságban évtizedek óta létesítenek olyan területeket szűkebb utcákban, ahova csak biciklisek és gyalogosok mehetnek be – ezek megítélése akkor vált kétessé, amikor a pandémia idején több új, hasonló zónát létesítettek.
A The Guardian cikke szerint a kutatás négy londoni alacsony forgalmú zónát vizsgált, melyek esetében bebizonyosodott, hogy csökkentik az autóhasználatot. A támogatók szerint a kisebb utak vonzóbbak a gyalogosok és biciklisek számára, miközben kényelmetlenebbé teszik az autózást, aminek hatására
egyes autósok rövid távokat inkább mégsem járművükkel tesznek meg.
Az ellenzők szerint egyszerűen meghosszabbítják az utazás idejét ezek a zónák, miközben kiszorítják a gépjárműveket az utakról.
A dél-londoni Lambeth-ben azok, akik lakhelye alacsony forgalmú zónában volt, két évvel a bevezetést követően átlagban napi 1,3 kilométerrel autóztak kevesebbet, mint korábban. Ez éves szinten 6,3 százalékos csökkenést jelent autóval megtett kilométerekben.
Akik a zónák határától minimum 200 méterre vagy annál messzebb éltek, azok esetében kicsit nőtt a megtett kilométerek száma. Ez a növekedés ugyanakkor Anna Goodman, a kutatás vezetője szerint inkább a pandémia miatt történt, nem pedig az alacsony forgalmú zónákkal áll kapcsolatban.
A zónák szélein vagy azok határától kevesebb mint 200 méterre élők esetében is enyhe növekedés volt tapasztalható a megtett kilométerek számában.
A 2018-2020-as időszakot, illetve a 2020-2023-as időszakot hasonlították össze a kutatók: az elsőben 8500, a másikban pedig több mint 10 ezer autó hivatalos adatbázisban rögzített kilométeradataira támaszkodtak. Azt, hogy az alacsony forgalmú zónákban valóban a korlátozás okozta a megtett kilométerszám csökkenését, alátámasztja, hogy az első időszakban semmiféle különbség nem volt trendek terén a zónán kívüli és azon belüli részekben megtett kilométerszám közt.
A 2020-2023 közt vizsgált adatok ugyanazokhoz a járművekhez köthetők, mint a korábbiak, így biztosan nem viselkedésváltozás áll hátterükben. A zónán kívül és belül élők szocioökonómiai státusza nagyjából megegyező volt.
A napi 1,3 kilométeres csökkenés az összes típusú utazásra vonatkozott, beleértve a hosszabb távú utakat is.
"Az éves autóhasználat becsült hatszázalékos relatív csökkenése igazán lenyűgöző. A rövidebb és helyi utazások esetében valószínűsíthető, hogy a lakosok autóvezetésének relatív csökkenése még hat százaléknál is nagyobb. Ez azért fontos, mert bár a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából bármilyen típusú autózás csökkentése jó hír, a városon belüli autózás csökkentése további jelentős egészségügyi előnyökkel jár a légszennyezés, a zaj és a közlekedésbiztonság terén" – mondta Anna Goodman.