Infostart.hu
eur:
388.52
usd:
330.73
bux:
110717.98
2025. december 22. hétfő Zénó
Résztvevők az Európai Unió tagországai állam- és kormányfőinek az ukrajnai háborúval kapcsolatos intézkedésekkel foglalkozó találkozóján Versailles-ban 2022. március 10-én. Vlagyimir Putyin orosz elnök február 24-én rendelte el katonai művelet végrehajtását Ukrajnában.
Nyitókép: MTI/EPA/AFP pool/Ludovic Marin

Szakértő: nem tartható, hogy az EU gazdaságilag egy óriás, de politikailag egy törpe

Az EU-Monitor főszerkesztője szerint az orosz–ukrán háború még szorosabb együttműködésre késztette az uniós tagállamokat.

Gyévai Zoltán úgy látja, hogy az orosz–ukrán háború okán az Európai Unión belüli egység átértékelődése rövid távon késleltető hatással lehet a jogállamisági vitákra, hosszabb távon azonban nem gondolná, hogy a szőnyeg alá söpörnék a kérdést.

Az EU-Monitor főszerkesztője egyetértett azzal, hogy a kialakult konfliktus miatt elképzelhető, hogy valamiféleképp erősödni fog a közös védelempolitika a tagállamok között. Mindazonáltal látni kell, hogy az Európai Unió, illetve a tagállamok biztonsága számára a legfőbb pillér továbbra is a NATO marad, mely a mostani helyzetben tulajdonképpen meglehetősen visszafogottan reagál az eseményekre. Gyévai Zoltán meglátása szerint ez felerősítheti a későbbi lépést, hogy amikor a NATO-nak „ott kell lennie, nagyon is ott lesz” a tagállamok védelmében.

Ettől függetlenül a logika abba az irányba mutat – és erre az EU menet közben kezd ráébredni –, hogy

nem tartható a jövőben, hogy míg az EU gazdaságilag egy óriás, más szempontból, politikailag egy törpe.

Vlagyimir Putyinnak tehát kiemelt szerep jut abban, hogy az unió kezdi felépíteni politikáját az eddig háttérbe szorult területeken is. Ennek pedig az lesz a következménye, hogy néhányban – lásd közös védelmi politika – újabb szinteket fog meghaladni az együttműködés, magyarázta a brüsszeli ügyekben jártas szakértő. E témakörben nem feltétlen a föderáció a lényeg, amitől sokan tartanak, hiszen a szorosabb együttműködés kormányközi szinten is megvalósulhat, nem csak úgy, hogy hatásköröket adnak át a nemzetállamok. Szerinte egyébként inkább ezek kombinációja érvényesülhet.

Gyévai Zoltán szerint a közeledés végére elképzelhető, hogy lesz egy közös európai hadsereg. Eddig a közös védelempolitika egyszerűen azért nem volt fontos, mert az európaiak nem követelték ki ezt a kormányaiktól, mégpedig azért, mert biztonságban érezték magukat. Most viszont olyasmi történik az unió keleti határainál, ami valamennyiünk számára újra felértékeli az Európai Unió lényegét, ami egy békeprojekt. És ez azt jelenti, hogy

mostantól kezdve a kormányok nem hunyhatnak szemet a saját polgáraik követelése felett, hogy nagyobb biztonságot nyújtsanak számukra

– fűzte hozzá az EU-Monitor főszerkesztője. Álláspontja szerint erről szól – mások mellett – az energiapolitika átalakulása is, aminek egyik fontos eleme lesz – ha nem is fog menni egyik pillanatról a másikra –, hogy az EU fokozatosan függetlenítse magát az orosz gáztól, ezáltal csökkentve kitettségét Oroszországnak.

A teljes interjú az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorában hangzott el, amit itt hallgathatnak meg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A csehek és a sorkatonaság, érdekes felmérés készült

A csehek 53 százaléka egyetért az adminisztratív katonai nyilvántartás esetleges bevezetésével, míg egyharmaduk ellenzi azt – derül ki az NMS ügynökségnek a Cseh Rádió számára készített felméréséből. Az adminisztratív nyilvántartás a 18 és 60 év közötti cseh állampolgárokat érintené, akikre a hadkötelezettség vonatkozik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

Társasági adó: amikor a kevesebb pont, hogy több

A vállalkozásfejlesztési szakpolitika alapvető célja, hogy a kkv-k számára kiszámítható és stabil működési keretrendszer álljon rendelkezésre. Ennek mentén időről időre fellángol a vita az adórendszert illetően is. Elég hatékony-e, megfelelően ösztönzi-e a gazdasági szereplőket, támogatja-e a növekedést? Segíti-e a társadalmi igazságosság érvényre jutását? Szükség van-e a hangsúlyok eltolására? Ez egy természetes folyamat és szükség is van rá, hiszen a gazdaság szerkezete változik, a gazdasági szereplők viselkedése sem állandó, így előfordulhat, hogy ami a múltban működött, ma már nem elég hatékony és vice versa. A vállalkozásbarát adózási környezet teremti meg azt az alapot, amelyre a vállalkozásfejlesztési szakpolitika célzott eszközei rá tudnak épülni: a támogatások, kedvezményes programok és fejlesztési ösztönzők így nem helyettesítik, hanem tovább erősítik az adórendszer vállalkozásbarát hatását, és elősegítik, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló lehetőségeket növekedéssé, innovációvá és tartós versenyképességgé alakítsák. Magyarországon a viták központjába igen gyakran a társasági adó kerül. A kritikák sok esetben a 9 százalékos kulcsot célozzák, a legjellemzőbb bírálat, hogy az alacsony adókulcsnak köszönhetően a vállalatok nem veszik ki eléggé szerepüket a közteherviselésből. Érdemes ezért körbejárni a társasági adó mértékét, megvizsgálva az a vállalkozásfejlesztéssel, növekedéssel való kapcsolatát, az alacsony adókörnyezet jelentette előnyöket, amelyek talán nem mindig szembetűnők.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×