eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Nyitókép: Pexels

Klímatudatosságra nevelhet az egységes tömegközlekedési jegyrendszer

Ausztriában már megvásárolható a klímajegy, amely a távolsági- és tömegközlekedés összes, az országban elérhető formáján feljogosít az utazása napi 3,5 eurónak megfelelő összegért.

Tizenöt éve születtek róla az első tervek, október 26-ától pedig már használható a Klimaticket névre hallgató konstrukció: 1267 euróba, közel 400 ezer forintba kerül használata egy évre, ami 365 napra leosztva 3,5 eurós, azaz 1275 forintos költséget jelent. A cél az, hogy minél több osztrákot arra bírjanak rá, hogy autója helyett a klímabarátabb közlekedési formákat használja.

Az osztrák tömegközlekedés már így is népszerű: megbízható, a jegyvásárlás egyszerű és az árak is vonzók, írja a CNN. Nem is utazik semelyik másik európai nép annyit vonattal, mint az osztrákok - a svájciakat kivéve -, de így is csak az utazások 16 százaléka történik tömegközlekedéssel. A Klimaticket ezen változtathat: az biztató, hogy az indulás napján akkora érdeklődés támadt a rendszer honlapja iránt, hogy az összeomlott.

Jelentős megtakarítást kínál

Hasonló kártyák léteznek már a kontinensen: ezek birtokosai bármilyen járművet használhatnak. Az osztrák koncepció erőssége az árban rejlik:

ugyanez a szolgáltatás Hollandiában ugyanis 3066 euróba kerül.

"A Klimaticketben többek között az tetszik, hogy minden tömegközlekedési eszközön érvényes. Ezt a koncepciót máshol is alkalmazni kellene, mivel így nem kell többféle jegyet vásárolni" - mondta a CNN-nek Andy Brabin, az európai vasúti utazások szakértője. Véleménye szerint a koncepció forradalmi, mivel könnyebbé teszi a spontán utakat, és az árak miatt sem kell aggódnia annak, aki él a lehetőséggel.

240 millió euróba került a koncepció kidolgozása, évi működtetése 150 millió euró, ugyanakkor Ausztria azt reméli, a 2040-re kitűzött klímasemlegességi cél elérésében nagy támogatást jelent majd a Klimaticket.

Harc volt a koncepció körül

Az osztrák kormány 2030-ig szóló mobilitási koncepciójának célja, hogy 2040-re a személygépkocsi-használatot az évente megtett összes kilométer 70 százalékáról 54 százalékra csökkentse, ugyanakkor a tömegközlekedés arányát 27 százalékról 40 százalékra növelje, az aktív utazást, azaz a gyaloglást és kerékpározást 3 százalékáról megduplázza.

A terv szerint egy elektromos vonaton utazó utasnak ugyanazon út megtételéhez egy elektromos autó által felhasznált energia mindössze 55 százalékára van szüksége, ami azt jelenti, hogy a széndioxid-kibocsátás nagymértékű csökkentése már viszonylag kis százalékos, fenntarthatóbb utazási módokra való átállással is elérhető.

A Klimaticket létrejötte közel kétéves politikai pengeváltások eredménye, sok kompromisszummal: a Zöld Párt eredetileg legfeljebb 1-2 eurós napi költségen akarta a rendszert létrehozni, ráadásul többek között Bécs is későn csatlakozott a rendszerhez, ami komoly kételyeket teremtett a tervezés kezdeti szakaszában. Az utolsó pillanatban azonban valóban országossá vált a rendszer, amelyben már járműtől és útvonaltól függetlenül nem kell a jegyvásárlás miatt aggódni.

Tudatosabbá tesz

Van még egy fontos eleme a Klimaticketnek: igyekszik felhívni az utasok figyelmét arra, hogy utazásaik kapcsán kibocsátásban gondolkodjanak. Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy egy kis ország tudta sikerrel elindítani a programot.

"Két dologra van szükség ahhoz, hogy egy ilyen kezdeményezésbe belevághassunk: sűrű hálózatra, gyakran közlekedő járatokkal. Ausztria nagy összegeket fektetett be a fő vasúti folyosók kapacitásának kiépítésébe, hogy több gyors távolsági járatot, valamint rendszeresen közlekedő, regionális járatokat tudjon fogadni a városi régiókban a növekvő teherforgalom mellett. Ezáltal

készen állnak a nagyobb utasszámra,

vagy épp kiépítik az ahhoz szüksége hálózatot" - mondja Keith Barrow, a Today's Railways Europe vasúti magazin főszerkesztője. A szakértő szerint Hollandia vagy Németország is sikerrel indíthatna hasonló hálózatot.

Az osztrák siker a peremvidékeken múlik majd: Graz vagy Bécs körzetében biztosan siker lesz a Klimaticket, de a kiesőbb városkák vasúti vonalai közül jó pár megszűnt. A másodlagos vonalakon is van ugyanakkor lehetőség a járatok indítása mellett a környezetszennyezőbb dízelmozdonyok cseréjére: ezzel együtt a Klimaticket egy olyan láb lehet a klímasemlegességig vezető úton, amely fontos szereppel bír.

Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×