eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Boris Johnson brit miniszterelnök távozik a londoni kormányfői rezidenciáról, a Downing Street 10-ből, hogy részt vegyen a képviselői kérdések és azonnali miniszterelnöki válaszok alsóházi órájában a brit parlament alsóházában, Londonban 2021. május 26-án.
Nyitókép: MTI/EPA/Andy Rain

Boris Johnson szerint nem a brexit felelős a kamionsofőr-hiányért

Ötezer külföldi teherautó-vezető vállalhat munkát Nagy-Britanniában.

Boris Johnson brit miniszterelnök szerint nagyon kevés külföldi kamionsofőr jelentkezett nagy-britanniai munkavégzésre, de ez a közúti fuvarozói szakma véleményével ellentétben nem a brit EU-tagság megszűnésének (brexit), hanem az egész világra jellemző kamionsofőr-hiánynak a következménye.

Nagy-Britanniában a kamionsofőrök hiánya miatt súlyos fennakadások támadtak elsősorban az üzemanyagellátásban, de érzékelhetők a logisztikai problémák a boltok élelmiszerkínálatában is.

A múlt hónap végén országszerte pánikszerű vásárlási roham kezdődött a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.

A felvásárlás az egész országban üzemanyaghiányt okozott, amely csak e hét elején kezdett enyhülni.

A brit kormány a kialakult válsághelyzet megoldására engedélyezte, hogy a fuvarozócégek gyorsított munkavállalási engedélyezési feltételekkel toborozzanak külföldi - elsősorban európai uniós - kamionsofőröket.

A program keretében

azonnali hatállyal 300, október végéig további 4700 külföldi kamionsofőr vállalhat munkát Nagy-Britanniában, március 31-ig szóló engedéllyel.

Boris Johnson a BBC televízió keddi hírműsorában azonban elmondta, hogy a fuvarozóvállalatok bejelentései szerint eddig mindössze 127 külföldi sofőr jelentkezett nagy-britanniai üzemanyag- és élelmiszerszállítási munkavégzésre.

A brit kormányfő kijelentette: ez is azt mutatja, hogy kamionsofőrökből az egész világon hiány van.

Arra a riporteri felvetésre, hogy a szakmai szervezetek szerint a nagy-britanniai sofőrhiány elsődleges oka a brexit, Johnson kijelentette: nem hiszi, hogy ez lenne a fő ok. Úgy fogalmazott:

Kínában és Amerikában is hiány van teherautósofőrökből,

"márpedig legjobb tudomásom szerint Kína és Amerika nem tagja az Európai Uniónak".

A brit miniszterelnök ugyanakkor megismételte azt a véleményét, hogy nem lehet visszatérni alacsony bérezésre és alacsony szakképesítésre épülő "régi, bukott modellhez". E modell keretében "igencsak mostoha munkakörülmények között is nagyon keményen dolgozó, bátor, nagyszerű emberek" érkeztek külföldről, ám ez vezetett ahhoz, hogy elmaradtak a szükséges fejlesztési beruházások a nagy-britanniai közúti fuvarozásban, és a munkavállalók emiatt például "a bokorban kénytelenek könnyíteni magukon" - mondta Johnson a keddi BBC-interjúban.

A brit kormányfő néhány napon belül másodszor fejtette ki ezt a véleményét. A kormányzó brit Konzervatív Párt Manchesterben zajló éves kongresszusának kezdete előtt, a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorában úgy fogalmazott: a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket, ehelyett jórészt a kelet-európai EU-tagországokból érkező, "nagyon keményen dolgozó" munkavállalókra hagyatkoztak, akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát.

Johnson szerint ez az oka annak, hogy a kamionsofőri foglalkozás ezekkel bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.

A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban éppen azért, mert a brit EU-tagság megszűnése óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×