Becslések szerint százezer kamionsofőr hiányzik Nagy-Britanniából, ahol egyre nagyobb gondot okoz az áruk eljuttatása az üzletekbe. A brexit és a koronavírus-járvány negatív gazdaságai hatásai egyszerre jelentkeznek a szigetországban. Gálik Zoltánt, a Budapesti Corvinus Egyetem docense szerint tehát nem helyzetről, hanem folyamatról lehet beszélni.
"A brexit és a pandémia következményei egyre inkább begyűrűznek a gazdaságba – mondta érdeklődésünkre –, és azokat a mikrofolyamatokat, amelyek a gazdaság alapját adják, veszélyeztetik. Ellátási láncok szakadtak meg a brexit miatt, és ezeknek a következményeit látja a brit kormány."
Úgy tudja, az üzemanyag-ellátottság tekintetében már a normalitás irányába haladnak a dolgok, de várható, hogy a következő hónapokban, években ugyanilyen helyzetek előállhatnak. Ismert, hetek óta egyre kevésbé elérhető az üzemanyag a brit kutakon, mivel az azt szállító kamionokat egyre kevésbé van, aki vezesse a közép- és kelet-európai munkaerő hiánya miatt, amit – mint arra Boris Johnson brit miniszterelnök egy hétvégi nyilatkozatában is utalt – az idézett elő, hogy ez a kör bírja a rendkívül nehéz munkakörülményeket és alacsony bért.
Ez utóbbira reagálva Gálik Zoltán leszögezte: ezt úgy hívják, hogy
szabad munkaerőpiac.
"Az unióban továbbra is megvan, de a britek már ezt nem akarták maguknak. A foglalkoztatottság egészen az egekben van, a munkanélküliségi ráta 4,5 százalék, vagyis majdnem teljes foglalkoztatottság van. Ha emlékszünk rá, hogy a brexit folyamán sokan a kelet-európai bevándorlókat okolták retorikai fogásként. Most viszont
a brit kormány által támasztott feltételek nem tetszenek a munkavállalóknak, ez pedig tovább gyűrűzik az ellátási láncokra, gondoljunk az élelmiszer- vagy gyógyszerellátásra
vagy az energetikai piac más területeire" – mutatott rá.