eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Airliner in-flight jet contrails travel world airplane Airbus A321
Nyitókép: KenRinger/Getty Images

Mennyit repülünk? – Érdekességek az európai légi közlekedésről

A légi közlekedési szektor fokozatosan visszanyeri lendületét a koronavírus-járvány után, de továbbra sem éri el a 2019-es szintet.

Az Eurostat friss jelentése szerint 2023-ban a kereskedelmi járatok száma elérte a 6,3 milliót, míg Magyarországon 107 ezer járatot regisztráltak. A tavalyi év még mindig visszafogottabb volt a járatok és az utasforgalom tekintetében, mint a 2019-es év, amikor az EU-ban 7 millió, Magyarországon pedig 123,6 ezer járatot regisztráltak – derül ki az Oeconomus elemzéséből.

A nem menterend szerinti járatok (charter- és egyéb különleges járatok) az összes járat 9,2 százalékát tették ki 2023-ban. A nyári hónapokban – júniusban, júliusban és augusztusban – volt a legmagasabb az előfordulási arányuk – 10,9 százalék, 11,4 százalék, illetve 10,4 százalék.

A gazdaságkutató elemzése alapján a légi közlekedés Magyarországon is szezonalitást mutat, erős nyári hónapokkal. Ugyanakkor – Európával ellentétben – nagyobb arányban közlekednek járatok év végén, decemberben, továbbá év elején, januárban.

Az Európai Unió tagországai közül a legtöbb kereskedelmi járatot 2023-ban a hollandiai amszterdami Schiphol repülőterén regisztráltak, 453 ezret. Ezt követte a franciaországi Paris-Charles de Gaulle (451 ezer) és a németországi Frankfurt/Main (427 ezer). Ezeket is megelőzte két EU-n kívüli ország – az Eurostat 2024-es adatbázisa alapján –, a legtöbb járat az isztambuli (496 ezer) és a londoni (455 ezer) repülőtéren fordult elő 2023-ban.

Az Eurostat adatbázisában szereplő, legalább évi egy járatot indító 794 repülőtér közül a budapesti Liszt Ferenc Nemetközi Repülőtér a 42. legforgalmasabbnak számított 2023-ban a járatok száma alapján – teszi hozzá tanulmányában Erdélyi Dóra makroökonómiai elemző, az Oeconomus senior elemzője.

Ami az utasforgalmat illeti, az Eurostat még nem közöl teljes körű, 2023-ra vonatkozó adatokat – olvasható. 2022-ben közel 820 millió utas fordult meg az Európai Unió repterein, míg Magyarországon 12,4 millióan. Lakosságarányosan a legtöbb utast fogadó ország az Európai Unión belül Málta volt, egy állampolgárra 11 utas jutott.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Túl keveset dolgoznak a németek – vagy pont, hogy túl sokat?

Túl keveset dolgoznak a németek – vagy pont, hogy túl sokat?

Christian Lindner pénzügyminiszter a közelmúltban kifogásolta a németek munkához való viszonyát, szerinte mentalitásváltásra van szükség. Egy tanulmány szerint ugyanakkor soha ennyit nem dolgoztak a németek, mint a múlt évben. Sőt a politika közreműködésével lehetne még ennél többet is. Most akkor mi az igazság?
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Tombol az ingatlanválság Nyugaton - aggódjunk a magyar projekthitelek miatt?

Tombol az ingatlanválság Nyugaton - aggódjunk a magyar projekthitelek miatt?

A home office miatti alacsony kihasználtság, a megemelkedett finanszírozási költségek és a gazdasági növekedés visszafogottsága válságba taszította a kereskedelmi ingatlanok, köztük az irodák piacát a fejlett országokban. Különösen az USA-ban és Németországban pánikolt be emiatt a részvénypiac, elég a New York Community Bank és a Pfandbriefbank zuhanására gondolni, amelyeknek nagy a hitelkitettségük ezen a területen. De mi a helyzet Magyarországon? Aggódhatunk mi is a kereskedelmi ingatlanokra felvett projekthitelek miatt? Az MNB ezen a héten közzétett Kereskedelmiingatlan-piaci jelentésének a megállapításait foglaljuk most össze erről, további információkért pedig érdemes eljönni a Portfolio május 14-ei Hitelezés 2024 konferenciájára, amelyen a piaci szereplők is értékelik a helyzetet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 27. 11:39
×
×
×
×