eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Unsplash.com

Európa már gázt adott, Magyarország még fékez

Júniusban jelentősen, immár zsinórban a tizenegyedik hónapban nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban.

Az év hatodik hónapjában éves szinten 17,8 százalékkal, 1 millióra ugrott a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma, miután májusban 18,5 százalékos éves szintű növekedést regisztráltak az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapján szerdán publikált jelentés szerint.

A forgalomba helyezések éves növekedése tavaly augusztusban indult meg 4,4 százalékkal, és azóta jórészt 10 százalékot meghaladó a bővülés üteme.

Az idei első hat hónapban 5,4 millió új személygépkocsit helyzetek forgalomba, ami 17,9 százalékos növekedés a tavalyi azonos időszakkal összevetve. Az elmúlt hónapok javulása azt jelzi, hogy az európai autóipar kilábal a járvány miatti intézkedések által okozott ellátási zavarokból, a kumulált mennyiség azonban 21 százalékkal elmarad a 2019. év azonos időszakában jegyzettől. A régió piacainak többsége jelentősen nőtt 2023 első hat hónapjában, a négy legnagyobb uniós autópiac közül Spanyolországban volt a legjelentősebb a növekedés, 24,0 százalékos az első hat hónapban, majd Olaszország következett 22,8 százalékkal, Franciaország 15,3 százalékkal és Németország 12,8 százalékkal.

Júniusban a csak akkumulátorról üzemelő elektromos autókból (BEV) 158 252-et helyzetek forgalomba, 66,2 százalékkal többet a tavaly júniusinál, ezzel piaci részarányuk egy év alatt 10,7 százalékról 15,1 százalékra emelkedett, így először múlta felül a dízeles autók piaci részarányát.

A forgalomba helyezett hibrid-elektromos autók (HEV) száma 254 100 volt a múlt hónapban, ami 32,4 százalékos éves növekedés, miközben a hálózatról is tölthető, "plug-in" hibrid (PHEV) autóké 13,4 százalékkal, 82 938-ra emelkedett.

Júniusban a forgalomba helyezett új benzines autók száma 11,0 százalékkal, 379 067-re nőtt, ugyanakkor a piaci részesedésük éves szinten 2,2 százalékponttal, 36,3 százalékra mérséklődött. A forgalomba helyezett új dízeles autók száma 9,4 százalékkal, 139 595-re csökkent, piaci részesedése 13,4 százalékra csökkent a tavaly júniusi 17,4 százalékról annak ellenére, hogy Németországban (10,3 százalékos) és a közép-európai piacokon, különösen Romániában (22,4 százalékos) növekedést jegyeztek fel.

Az ACEA adatai szerint Magyarországon az idei első hat hónapban 56 467 új autót helyeztek forgalomba, 1,6 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Ezen belül 26,5 százalékkal több, 2865 BEV-autót, 12,7 százalékkal több, 2761 PHEV-autót, 2,2 százalékkal több, 22 055 HEV-autót, 7,0 százalékkal kevesebb, 21 598 benzines, valamint 7,8 százalékkal kevesebb, 6770 dízeles autót helyeztek forgalomba.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×