eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Nyitókép: Pixabay

A háború is rárakott egy lapáttal az új autók árára

A koronavírus-járvány a negyedével emelte meg az árakat, az év újabb drágulással indult, a háború erre tett rá még 5-10 százalékot.

Az orosz–ukrán háború kirobbanása óta 5-10 százalékos a drágulás a hazai újautó-piacon. A folyamat vége beláthatatlan, ráadásul több gyártó hezitál, hogy fenntartható-e egyáltalán az árgarancia intézménye. Meghatványozta az orosz–ukrán háború az újautó-piac már eddig is tapasztalható problémáit – erről Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke beszélt a vg-hu-nak. A jelenlegi helyzetben rajzolódott ki igazán szerinte, hogy Ukrajna milyen jelentős szerepet játszik az alapanyag- és a részegység-beszállításban a járműiparban.

A kereskedőknél korábban elérhető, akár 10-20 százalékos árengedmények döntően megszűntek, és nagyarányú drágulás is végbement: miután

  • 2019–2021 között a Covid miatt a szegmens túljutott egy 20-25 százalékos áremelésen, amelyet
  • az idén eddig 5 százalék követett,
  • a háború kitörése óta ismét 5-10 százalékkal mentek feljebb az árak Magyarországon. Ezt leginkább a forintnak az euróval szembeni gyengülése generálta.

A gyártók a korábbi 370 helyett most 400 forintos euróárfolyammal áraznak. Az iparági környezet rendkívül bonyolult, a jövő pedig nagyban függ attól, hamar véget ér-e a háború Ukrajnában.

„Vannak próbálkozások, hogy más földrészekről legalább részben pótolni lehessen a kieső forrásokat, de a hiány valószínűleg hosszabb ideig velünk marad.”

Ha nem következett volna be a fegyveres konfliktus, akkor a most gyakran 12–18 hónapos szállítási határidők az év végére, jövő év elejére konszolidálódhattak volna. A Gémosz elnöke szerint könnyen megtörténhet, hogy a határidő most meghosszabbodhat. „Ezért azt tanácsolom, hogyha valakinek új autóra van szüksége, minél hamarabb szerződjön, és indítsa el a beszerzést, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy-két hónap múlva lesz még árgarancia.”

Gémosz elnöke úgy értékelt a vg.hu-nak, hogy 2022-ben is elmaradhat az áttörés, és ez az év sem lesz jobb, mint a 2021-es vagy a 2020-as.

Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×