eur:
410.9
usd:
392.21
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Egy autó karosszériája a gyártósoron a Kia Motors Slovakia zsolnai gyárában 2012. augusztus 22-én. Megkezdte új modellje, a Kia ceed Sportswagon második generációjának sorozatgyártását a szlovákiai autógyár.
Nyitókép: Nyikos Péter

Ukrajnai háború: újabb csapás az európai autógyártóknak

Kábelkorbács – ez az új hiánycikk: az elektromos kábelelosztó egységek legjelentősebb beszállítói a háború sújtotta Ukrajnában vannak.

A félvezetőhiány után újabb hiányjelenség ütötte fel a fejét az autóiparban. Elsősorban az európai gyártókat érinti a járművek alapvető alkotóelemeinek számító elektromos kábelelosztó egységek (kábelkorbács) hiánya, amelynek legjelentősebb beszállítói a háború sújtotta Ukrajnában vannak. A helyzet már most fennakadást okoz több hazai autógyártónál és beszállítónál, de várhatóan végig gyűrűzik majd az ellátási láncokon – írja a napi.hu.

Egy Magyarországon is aktív amerikai autóipari-beszállító Ukrajnában öt helyszínen működtet kábelkorbács-kötegeléssel és -gyártással foglalkozó üzemet. A cég illetékesei elmondták, hogy az ukrajnai gyáraikkal semmilyen kapcsolatuk nincsen: az üzemekben a telefont nem veszik fel, az e-mailekre nem válaszolnak, sőt jelenleg arról sincs információjuk, hogy egyáltalán állnak-e még a gyárak.

A 2010-es évek elejétől kezdve több nagy beszállító is a kelet-közép-európai régióból Ukrajnába telepítette át a kábelkorbács-termelést, mivel ezeket a nagy élőmunkaigényű és alacsony hozzáadott értéktartalmú termékeket ott olcsóbban lehet előállítani. A Lear Corporation Kárpátalján lévő kábelkorbács-üzemébe még bejárnak dolgozni az emberek, de a kijevi régióban már leálltak a gyárak. Alapanyagot nem tudnak kivinni és nincs késztermék sem, amit vissza lehetne hozni. A járműipari cégek jelenleg azon igyekeznek, hogy gyorsan kimenekítsék az országból a meglévő volument és áthelyezzék valahová Kelet-Európába, ahol van szabad üzemcsarnok és fel lehet állítani a sorokat, valamint találnak elég embert, akik a sorokon dolgozhatnak.

Egyes becslések szerint az Európában gyártott gépkocsik mintegy 30-40 százalékába Ukrajnában készült kábelelosztó egységet szerelnek be. A kábelköteghiány közvetett módon a teljes beszállítói láncot érinti, hiszen a kábelkorbácsok hiánya miatt az autógyártók nem tudják összerakni az autókat. Ha pedig kevesebb autó készül, akkor arányosan kevesebb megrendelést kapnak például a kipufogó-, sebességváltó- vagy autókárpitgyártók is.

Az európai autógyártók már érzékelik, hogy nem érkezik elegendő alkatrész: többek közt a Volkswagen és a BMW is hiányt szenved a kábelkötegekből, a termelés több nagy beszállítónál is akadozik. A VW tulajdonában lévő Porsche pedig már fel is függesztette a gyártást lipcsei üzemében, amelynek hatása Magyarországig elért. Az Audi hazai üzemében már megkongatták a vészharangot az alkatrészhiány miatt, míg a kecskeméti Mercedesnél léptek is: március végéig műszakcsökkentést rendeltek el.

A jelenlegi helyzet a háború kimenetelétől függ, de amennyiben elfogy a kábelkorbács, akkor nullára kell csökkenteni a volument, és a következő egy-másfél hónapban az európai járműipar több szereplője rákényszerülhet arra, hogy 2-3 hétre teljesen szüneteltesse a termelést.

A gyártók egy része jelenleg abban reménykedik, hogy képes lesz észak-afrikai és közép-amerikai beszállítókkal kiváltani az ukrán partnereket, mivel a tengerentúlon szintén jelentős a kábelkorbács-kötegelő, illetve gyártócégek száma. Magyarországon több helyen is – például a veszprémi Continentalnál – zajlik kábelkorbács-gyártás, de ezeknél a vállalatoknál még nem látszik, hogy a megrendelésekben változás történt volna.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×