Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: airbus.com

Leállítják a világ legnagyobb utasszállító gépének gyártását

Évek óta küzdelmes volt az Airbus óriásgép-projektje. A végső döntést csütörtökön jelentették be, a végső lökést az Emirates adta meg.

2021-ben gyártja az utolsót az európai Airbus a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének számító A380-as típusból. A megrendelt példányok elkészülnek, de ezek száma is alacsonyabb a korábban vártnál.

Szerdán derült ki, hogy a Qatar Airways öt év múlva, amint lejár a lízingszerződésük, elkezdi kivonni az A380-asait. A légitársaság vezérigazgatója, Akbar Al Baker egy interjúban azt is elmondta, hogy nincs kereslet a használt óriásgépekre.

Ekkor már lehetett sejteni, hogy komoly bejelentés várható a gyártó Airbustól, ami másnap meg is érkezett: 2021 után nem készül több a hatalmas járműből - írta a BBC.

Az utolsó csepp a pohárban az volt, hogy a legnagyobb megrendelő, az Emirates mintegy negyven gépet visszamondott, és korábbi megrendelését 162-ről 123-ra csökkentette.

Budapest, 2011. október 2.
A világ legnagyobb utasszállító gépe áll a betonon, Budapesten. Az Airbus A380-ast a német Lufthansa hozta a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre.
MTI Fotó: Lakatos Péter
A világ legnagyobb utasszállító gépe egyszer szállt le Budapesten, 2011 október 2-án. Az Airbus A380-ast a német Lufthansa hozta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, két órát állt a reptéren, hogy bemutassák a sajtónak. Az Airbus A380 óriásgépek 544 férőhelyesek és először 14 évvel ezelőtt emelkedtek a magasba. Összesen mintegy 230 gépet adtak el, ami jóval kevesebb az eredeti, 1200-as darabos tervnek. Többször voltak késések a gyártásban és a megrendelők bizalma emiatt is megingott. (MTI Fotó: Lakatos Péter)

Az Airbusnak több nehézséggel is meg kell küzdenie. Egyrészt 3000-3500 ember munkája szűnik meg a gyártás leállításával - esetleges foglalkoztatásukról tárgyalni fognak a beszállítóikkal -, másrészt pedig törhetik a fejüket azon is, hogy mi legyen a használt gépekkel. A cégek nem optimisták, már a Singapore Airlines flottájából kivont A380-asoknál is látszott, hogy nem igazán kelendőek, két gépet például már el is kezdtek szétbontani.

Elemzők szerint az lehetett az A380-as veszte, hogy nem tudott versenyezni a kisebb, de hatékonyabb repülőkkel, és a hosszabb távolságokra is inkább Boeig 787-es és 777-es, illetve Airbus A330-as és A350-es modelleket vettek a légitársaságok. Így tett egyébként az Emirates is, amely már idén elkezdi kivonni az első A380-asokat a flottából, és helyettük a két másik Airbus-típust állítja forgalomba - írta az Airportal. A Qatar pedig a Boeing 777 mellett döntött.

A világ legnagyobb repülőgépeinek méretei (forrás: Wikipedia/Clem Tillier)

Címlapról ajánljuk

Hatalmas a felháborodás Szoboszlai Dominik szankcionálása után

A Liverpool 2–1-es győzelmet aratott a Tottenham otthonában a Premier League 17. fordulójában. A találkozó utóéletét Szoboszlai Dominik sárga lapja és az ellenfél gólszerzőjének, Richarlisonnak a büntetlenül maradt szabálytalanságai határozzák meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×