eur:
389.33
usd:
361.5
bux:
68509.47
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Valóban világhírűvé teszik végre Tokajt?

Az új választási rendszerben először Szepsy István szavazták meg a Borászok Borásza címre. A Tokaj-hegyaljai mester szerint ismét neki kell futni: újabb módszerek bevezetésével meg kell próbálni végre elfogadtatni a világban a 400 korábbi vulkán által kialakított különleges tokaji termőterület nagyságát. Ma a világon több mint kétszáz régióban készítenek édes borokat, így a konkurencia hatalmas.

Idén először választotta meg az 50 legjobbnak tartott borász a saját soraiból a Borászok borászát, és a választás Szepsy Istvánra esett. Hogyan értékeli ennek tükrében a díjat?

  

Végülis az előző két választáskor is a borászok szavaztak. Annyi a különbség, hogy hogy a korábbi két alkalommal az Etyeken kiállító borászok szavaztak, ma pedig az ország egész területéről jelölt borászokat a kuratórium az ötvenes keretbe. Én nagyon meghatódtam, és örülök a díjnak. Minden elismerésnek nyilvánvalóan örül az ember, de ez a szokásosnál is értékesebb, hiszen valóban a kollégák szavazata alapján nyertük el. Én azt gondolom, hogy egy jó kezdeményezés mindenképpen, hiszen többféle díj van kitűzve, amire jelölnek termelőket. Mindegyikben megtalálható a szubjektív elem, ebben is, hiszen itt is van egy kuratórium, amelyik jelöli a körbe a termelőket. Azonban ez egy elég széles kör nyilvánvalóan, és hát ebben jól végezni, ez mindig nagyon megtisztelő, úgyhogy köszönet érte. Nagyon hálás vagyok. 
 
Többesszámot használt, hogy nyertük el a díjat, ezt pontosan hogyan kell érteni? 

Ez soha nem az én érdemem, bár tulajdonképpen én vagyok nyilván a birtoknak a frontembere, meg a családfő is. De fontos egyrészt a család, másrészt pedig a dolgozóink, akik nélkül ez az egész nem jönne létre, és nem jöhetne létre a természeti környezet nélkül sem. Tehát ez a díj nagyrészt Tokajnak szól, Mádnak szól, a csapatmunkának szól, és ráadásul még a fogyasztónak is, nem utolsósorban, akik elismerik a munkát azzal, hogy vásárolják a termékeinket. És ez az egész nem működne nélkülük. Tehát a rendszer így teljes, így tud működőképes lenni, hogy minden oldala arányosan épül. Így is van egy kis probléma, mert a birtok kicsit előreszaladt méretben, és nem győzzük több finanszírozással vagy infrastruktúrával, de talán most már az arányok ilyen szempontból is helyreállnak. Ezért használok többes számot, hiszen a cég vagy a borászat nem én vagyok. 

Említette, hogy a Szepsy-birtoknál vannak népszerűbb, vagy üzletileg esetleg eredményesebb pincészetek Magyarországon. Mégis, mi lehet akkor az a titok vagy az a tevékenység, amit ezzel a díjjal a kollégák elismertek? 

Mi már 1992-ben egy olyan termelési koncepciót és irányt választottunk, ahol nem gazdasági szempontok szerint döntünk, hanem szakmai szempontok szerint. Hogy amiről tudomásunk van, volt és van vagy lesz, hogy segíti a minőségnek a fejlődését, azt meglépjük, függetlenül attól, hogy mi annak a gazdasági következménye, és ugyanakkor hittünk mindig abban, hogy a piacon ez működni is fog. Tehát ez egy meggyőződés, vagy hit alapú tevékenység, és a másik, amelyet következetesen végre is hajtottuk. A másik pedig, hogy úgy gondoltam annak idején, hogy Tokajnak legfőképpen márkákra van szüksége és nem arra, hogy nagyon eredményes cégek legyenek, mert nagyobb eredményt nagyobb forgalommal lehet elérni. Nálunk nagyon kicsi a forgalom, tehát bármennyire drágának tűnnek a borok, olyannyira le van véve a termelésmennyiség, hogy nem tud nagyon eredményes lenni, anyagilag. Ennek ellenére a márka nagyon szépen fejlődik, jó a megítélése Magyarországon és Tokaj-hegyalján belül, illetve a külföldi referenciahelyeken, Londontól Tokióig, és ez a következetesség, hogy a márkáért úgymond feláldoztunk némi gazdasági előnyt, ez talán tiszteletreméltónak találják. De valójában nem is ez volt az alapötlet, hanem én jobban hittem benne, hogy egy ilyen felfogás is eredményes tud lenni, és rövidebb idő alatt is eredményes tud lenni. Itt van némi csalódás, mert már eltelt 18 év. Megvagyunk, mert a birtok felépült, ebből épült fel, a termékstruktúránk is kialakult, az elismerések is nőnek, egyre inkább a véleményformálók tudnak arról, hogy mit jelent a Szepsy-féle bortermelés mint olyan. Úgyhogy, gondolom a kollégáknál, akik véleményt mondtak rólunk a szavazatukkal, ez volt a döntő, ez a folyamatos következetesség, ahogy képviselni próbáltam vagy próbáljuk most már azt a termelési koncepciót, amit megvalósítunk. 

Beszélt arról is, hogy egy új korszak kezdődik hamarosan a kommunikáció tekintetében a pincészetnél, meg talán Tokaj-hegyalja más cégeinél is. Mi ennek a lényege? Milyen változásra lehet itt számítani? 

Több váltás volt Hegyalján. Az első volt a korrekt aszúnak a megteremtése a rendszerváltás után, aztán a késői szüretek kora jött, majd a száraz boroké, és a szamorodni is megjelent, majd a dűlős száraz borok is megérkeztek, és most el kell azt a kérdést dönteni a világ felé, hogy mennyire kiemelkedő termőhely is ez a Tokaj? A gazdagságát és a sokszínűségét ennek a négyszáz kis vulkánnak, amelyek adják a borvidéknek a talaját, óriási ízbeli lehetőségei vannak. Ezt az értéket csak a furmint fajtán keresztül lehet megfogalmazni, de a furmint fajta ma már nem az, mint ami valamikor volt. Megvannak ugyanakkor még a régi típusú tőkék, és elhatároztuk - és ezt meg is csináljuk-, hogy a nagyon kis fürtű változatokból a legtöbb termőhelyen elkészítjük a referenciaborokat. Változtatunk a szőlőtermesztés eljárásain, illetve a feldolgozás és a borérlelés dolgain is és olyan borokat készítünk, amelyekkel jóval gyorsabban és hatékonyabban hívjuk fel a figyelmet a tokaji értékekre. Egyúttal a száraz borok mellett mellett megkezdődik újra a dűlős és dűlőrészes édes boroknak is a készítése. Ez részben segíti, részben hátráltatja a márkának az építését, de egyet mindenképpen elősegít, azt, hogy a borvidékre olyan szempontból hívhatja és fogja is felhívni a figyelmet, amire tulajdonképpen nagyon kevés termőhely képes. Azt nem mondom, hogy egyáltalán nem képes, azt nem merem mondani, de ezt a típusú riolitvulkanizmust, ami itt megvalósult a hidrotermális folyamatokkal együtt, egyszerűen soha senki nem próbálta teljesen kihasználni annak érdekében, hogy a borvidéket kiemelje a sok édes boros borvidék közül. Ma a világon több mint kétszáz bortermő helyen készítenek édes borokat. Nagy részükben technológiai édes borokat, és nem választódik el a piacon az, hogy mi az, ami a tőkén koncentrálódott be és mi az, ami nem. De ez még aránylag az enyhébb probléma.Ez sem kevés...

Inkább gond az, hogy hiába prezentálják nemzetközi szinten a vezető hegyaljai pincészetek a kitűnő tokajikat, a világ legjobb nemes édes borait, nem képesek értelmezni ezeket a külföldiek, mert a terroir-ok maguk nincsenek értelmezve. Mit jelent az, hogy egyik dűlőben termett bornak ilyen az íze, másik dűlőből származónak meg amolyan az íze, a 136. dűlőnek pedig újra más, a és a jellege, ízvilága, savérzete, érlelhetősége is eltérő. Enek a sokszínűségnek a bemutatása részben el is kezdődött, mert 2003 óta tudatosan készítünk dűlő és dűlőrész szelektált száraz borokat, de ilyen módszerrel, mint amit most kívánunk megvalósítani, a legkövesebb dűlőrészekről, a legöregebb szőlőkkel, a legkisebb fürtű tőkékkel, és még egy alacsonyabb terméshozammal, ilyet eddig még nem csináltunk. De talán nem is olyan nagy baj, mert eddig nem volt meg a kommunikációs rendszerünk, a csatornáink, kapcsolatrendszerünk, amivel ezt el is tudtuk volna fogadtatni és ismertté tenni a világban. Úgy gondolom, hogy ma egyre inkább rendelkezésre állnak a kapcsolatok, hogy ezt az emberek felé tudassuk is.

Ez inkább a külföldnek fog szólni vagy a magyarországi borkedvelőknek is?

Belföldnek és külföldnek is egyaránt, természetesen. Márkát külföldön is kell építeni. Nem lehetünk híresek, ha csak belföldön vagyunk híresek, de a belföld egyébként rendkívül fontos. Éppen ebben a válságos időkben a belföldi forgalmunk folyamatosan nőtt, míg a külföldi csökkent. Talán most már a tendencia megáll, és már nem süllyed tovább az export, de a belföldi piac nélkül sehol nem lennénk. És felnőtt Magyarországon egy olyan borértő réteg, nem mondok nemzedéket, mert ebbe a legfiatalabbtól az idősebbekig is beletartoznak, akik rendkívüli módon jól értik mind a világ, mind Magyarország borait és a helyén tudják kezelni azokat. És azt gondolom, hogy ezt is, is, tehát itthon is és külföldön is kell végezzük ezt a munkát.

A válság ellenére a belföldi forgalom nőtt ezek szerint a Szepsy Pincészetnél?

Igen. Két év alatt két és félszer lett több vásárlónk. Igaz, a mennyiségek, azok csökkentek egyenként az eladási helyeken, azonban az értékesített mennyiségünk belföldön összességében jelentősen nőtt.

Ez palackszámban mennyit jelent?

Az egész palackmennyiségünk kevés, 50 ezer üveg/év, amit forgalmazunk, ami, ha minden szőlőnk beáll, fel tud menni 70-75 ezer üvegre több száraz bort figyelembe véve arányosan, és ez a belföldön megközelítően 60-62 százalék. Ez palackszám, ez nem érték, mert értékben ez egy kicsit kevesebb.

Belföldön inkább a száraz borok fogynak jobban és külföldön az édesek? Vagy ennyire nem lehet különválasztani?

Szét lehet így választani, de külföldön is mennek a száraz borok. Két dolog van: Magyarországon nem állnánk ilyen jól, ha nem vezetjük be a birtokfurmintot, ami egy méltányosabb árú termék, amellett egy rendkívül magas minőségű termék, és ugyanígy az édes szamorodnink, ami egy cuvée minőség, de az ár hatvan százalékkal itt is alacsonyabb. Tehát ez rengeteget lendített a magyar piacon, ugyanis már néha bele-belefér ez a két bor a magyar borértő középosztálynak a rendszerébe. Nem gyakran, természetesen, sajnos, mert nem állnak ott a magyarországi jövedelmek, hogy beleférjen hetente egy-egy üveg bor, de így is nagyon jó dolog ez és fejlődik. De egyébként nemcsak ez a két bor, hanem a dűlős száraz borok, illetve a cuvée, vagy pedig nagy ritkán az aszú is bele-belefér. Ez egy jobb felhasználás, ez egy jobb fogyasztási struktúra, mint a nagyon nagypénzűeknek a nagy tételű vásárlása. Sajnálatos, hogy a költségek ilyen magasak és a fizetések pedig ennyire alacsonyak, de hát ilyen a magyarországi rendszer. De egyébként nemcsak Magyarországon. Ha a fogyasztói szokásokat hasonlítom össze, sok nyugat-európai tehetős országban jóval spórolósabbak a borvásárlást illetően az emberek. Nincs ennek különösebb jelentősége, de egyébként Nyugat-Európában jobban visszaesett még a drága boroknak is a forgalma, mint Magyarországon.

Szerző: Kovács András István

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×