eur:
391.6
usd:
362.16
bux:
65943.73
2024. február 28. szerda Ákos, Bátor
JAS-39 Gripen vadászrepülőgépek a budaörsi reptéren rendezett honvédelmi napi haditechnikai bemutatón 2019. május 17-én.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Sokba kerül, ha a Gripenek felszállnak a légtérsértők miatt

A múlt vasárnapi riasztás után kedden a reggeli órákban újra levegőbe emelkedtek a Magyar Honvédség vadászgépei. Egy Rigából Dubrovnikba tartó Boeing nem vette fel a rádiókapcsolatot a polgári légi irányítással, a Gripenek a horvát határig kísérték a repülőgépet. Az utóbbi hónapokban több hasonló esetre is volt példa. Kérdés, ki fizeti ilyenkor a vadászgépek sokmilliós költségét.

Nem feltétlenül emelkednek mostanában jóval többször a levegőbe a magyar Gripenek, a háborús helyzet miatt vagyunk most érzékenyebbek egy ilyen híre – mondta érdeklődésünkre Márványi Péter.

A szakújságíró szerint egy másik ok hátterében szintén a háború áll. Ugyanis sok repülő korábban nyugodtan átrepült Ukrajnán, Fehéroroszországon és Oroszországon, most viszont kerülnek, és a kerülésnek az egyik fő csapásirányában ott van Magyarország is.

Ha sűrűbben fordulnak elő a gépek, sűrűbb a forgalom, akkor sűrűbb lehet a hiba is

- tette hozzá.

A gépek válaszjeladója természetesen ilyenkor is biztosítja a legfontosabb adatokat, ettől függetlenül a pilóta komoly mulasztásáról beszélhetünk, ha nem veszi fel a kapcsolatot a polgári légiirányítással, és ilyenkor az adott ország köteles felküldeni a vadászgépeket.

Márványi Péter szerint meg kell bizonyosodni arról, hogy legalább vizuális kapcsolatot fel tudnak-e venni például a személyzettel. Történhet gépeltérítés, vagy olyan szomorú eset, mint egy görög légitársaság esetében, amikor egy technikai probléma miatt aki volt a fedélzeten, az mind vagy elájult, vagy már meg is halt, mikor kiderült a gond. A repülő közben a robotpilóta irányításával haladt, egészen a lezuhanásig.

Márványi Péter hozzátette: mivel nem valósult meg az egységes európai égbolt, jelenleg

akár 100-200 kilométerenként is be kell jelentkezni, ami sok idegen pilótának szokatlan.

Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta, egy vadászgép egyetlen repült órája többmillió forintos tétel. Sokba kerül az üzemanyag is, de az amortizáció a fő tétel, ami növeli az összeget, mivel bizonyos üzemórák után alkatrészeket kell cserélni vagy javítani, és ezek csillagászati összegekbe kerülnek. A docens szerint ha az utasszállító gép a busz, akkor a vadászgép Forma-1-es versenyautó.

A vadászgépek a legdrágábban üzemeltethető haditechnikai eszközök,

kivéve a repülőgéphordozókat, amelyekből például az Egyesült Államokban egy darabot egy napig fenntartani tízmillió dollárba kerül – emelte ki.

Ha nem jelentkezik be egy légi jármű, a magyar hatóság felveszi a kapcsolatot az adott repülőgép országának hatóságával, de Márványi Péter szakújságíró még nem hallott olyan esetről, amikor valamelyik társaságot megbüntették volna, amiért valahol Európában megsértette a szabályokat.

"Az a gyanúm, hogy annyira nehéz lenne behajtani a vadászgépek repülésének a költségeit – ezt bonyolult és nehéz nemzetközi csatornákon lehet megszervezni –, hogy vélhetően a magyar hatóság sem hajtja túlzottan, hogy ebből valaha is pénzt lásson – fejtette ki.

Embervezette katonai gép egyébként utoljára a 90-es években, a délszláv háború idején repült be szabálytalanul a magyar légtérbe.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Harvard-felmérés: nem számít, ha Trumpot elítélik – Fekete Rajmund az amerikai elnökválasztásról

Donald Trump volt amerikai elnök a republikánus előválasztáson fölényesen nyerte el Dél-Karolinát, így a saját államában verte meg egyetlen riválisát, Nikki Haley-t. Az előrejelzések is Trump győzelmét jósolták, de akkor miért harcol még Nikki Haley? Erről is kérdeztük Fekete Rajmundot, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont John Lukacs Intézetének tudományos segédmunkatársát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.02.28. szerda, 18:00
Szenes Zoltán
professor emeritus, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Magyar Hadtudományi Társaság elnöke
Felpörgetné a lőszergyártást Moszkva, megakadhat az orosz nyomulás Avgyijivkánál – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Felpörgetné a lőszergyártást Moszkva, megakadhat az orosz nyomulás Avgyijivkánál – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Oroszország 2024-ben 2,7 millió tüzérségi lövedék gyártását tervezi – számolt be Vagyim Szkibitszkij vezérőrnagy, az ukrán védelmi hírszerzés helyettes vezetője a Kyiv Independent beszámolója szerint. Ez a mennyiség annak fényében ijesztő lehet Kijevben, hogy az ukránok mekkora mennyiséggel számolhatnak idén. Az orosz erők tovább folytathatják a nyomulásukat Avgyijivka térségében, de a talajviszonyok jelentősen lassíthatják a hadműveleteket. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború aktualitásaival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. február 28. 13:50
×
×
×
×