Az országos reprezentatív kutatás szerint tízből négy magyar érzi úgy, hogy a mindennapokban kevesebb időt tud szánni a szeretteivel való kapcsolattartásra, mint szeretné. Ez az arány a 40 alattiak körében magasabb (mintegy 45 százalék) a 40 felettiekhez képest (38 százalék), és a 60 év fölöttiek körében a legalacsonyabb (30 százalék. Összességében pedig az is megállapítható, hogy a fiatalabbak intenzívebben kommunikálnak, mint az idősebbek – olvasható a Telenor közleményében.
A családon belüli kapcsolattartáshoz ideális megoldás lehet az olyan szolgáltatás, amelyben több kedvezmény mellett a tagok ingyen beszélhetnek egymással. A Telenor adatai szerint a szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek kihasználják ezt az előnyt: átlagosan 34,3 százalékkal többet beszélnek egymással – egyaránt több hívást indítanak és kapnak –, mint a csoporthoz való csatlakozás előtt. Kifejezetten magas ez az arány azok körében, akik egy már meglévő csoportba lépnek be: az újonnan csatlakozók 75,8 százalékkal többet hívják a többieket, mint a belépést megelőzően.
A Telenor kutatása szerint, ha személyes találkozásra nincs lehetőség, a megkérdezettek többsége a telefonhívást választja például a szöveges üzenettel vagy a videóhívással szemben, és a legtöbben (70 százalék) a mélyebb, tartalmas beszélgetésekre is ezt a formát választják inkább, amelyet a chat (53 százalék) és a videóhívás (31százalék) követ. A korosztályi különbségeket tekintve jól látszik, hogy az idősebbekhez képest a 40 év alattiak erre a célra sokkal gyakrabban használják a videóhívást (24 százalék vs. 18,4 százalék), illetve a chatet, szöveges üzenetváltást (11,1 százalék vs. 8,4 százalék). A generációk közti eltérés még hangsúlyosabb abban a helyzetben, amikor valaki csak röviden érdeklődik, hogy a másikkal minden rendben van-e: a 40 év alattiak ilyenkor sokkal nagyobb arányban (38,1 százalék vs. 30,1 százalék) írnak üzenetet vagy indítanak videóhívást (13,9 százalék vs. 6,6 százalék) az idősebbekhez képest.
A közel két éve tartó járványhelyzet a kommunikációs szokásokra is hatással volt. A kutatás szerint a magyarok a járvány előtti időszakhoz képest
intenzívebben telefonáltak mobilon (29 százalék), és a chatalkalmazásokat is gyakrabban használták
a tavaly év végi adatfelvételkor. Utóbbit szöveges üzenetek küldésére 31 százalék, videóhívásra 19 százalék, hanghívásra pedig 18 százalék használta többet. Ebben az esetben is erős eltérés mutatkozik az idősebb és a fiatalabb korosztály között. A hagyományos eszközök (vezetékes telefon, mobiltelefon, email és SMS) használata az idősebbeknél gyakoribb, míg az online digitális eszközök (online chat- és konferencia appok) használata inkább a fiatalabbaknál jellemző. Míg a járványhelyzet az idősebbek használati szokásain kevésbé változtatott, a fiatalabb generációkra jellemzőbb, hogy – a vezetékes telefonon kívül – minden eszközt gyakrabban használnak.