2024. május 19. vasárnap Ivó, Milán
Nyitókép: pixabay.com

Kiderült egy óriási csillagászati rejtély

Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA Cassini űrszondájáról érkező adatok segítségével sikerült pontosan meghatározni a Szaturnusz egy napját: 10 órán 33 percen és 38 másodpercen át tart.

A választ a Szaturnusz gyűrűi rejtették - olvasható a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory közleményében.

A szaturnuszi nap hossza évtizedeken át rejtély volt a kutatók számára,

mivel a gázóriásnak nincsen szilárd, jellegzetes pontokkal rendelkező felszíne, amelynek segítségével követhető lehet a forgása, emellett szokatlan a mágneses mezeje, amely elrejti a bolygó rotációs sebességét.

Miközben a Cassini a Szaturnusz körül keringett, műszerei korábban nem tapasztalt részletességgel tudták megvizsgálni a jeges gyűrűket.

Christopher Mankovich, a Kaliforniai Egyetem Santa Cruz-i intézménye asztrofizikai és csillagászati tanszékének munkatársa ezen adatok használatával tanulmányozta a gyűrűkön belüli hullámmintázatokat.

Az Astrophysical Journal című tudományos lapban publikált tanulmány szerint Mankovich kidolgozta a Szaturnusz belső szerkezetének modelljét, amely megfelel a gyűrűk hullámainak. Ennek segítségével le tudta követni a bolygó belsejének mozgását és rotációját, az így szerzett bizonyítékok segítségével pedig a kutatók ki tudták számolni egy szaturnuszi nap hosszát.

Mankovich megállapította, hogy a gyűrűk reagálnak a bolygón belüli vibrálásra, hasonlóképpen viselkednek, mint a szeizmométerek, amelyeket a földrengések által okozott mozgások mérésére használnak.

A Szaturnusz belseje egy bizonyos frekvencián vibrál, amely változásokat okoz gravitációs mezejében. A gyűrűk érzékelik ezeket a mezőbeli mozgásokat.

Minden bejelentés számít a gyermekek online bántalmazása elleni harcban

A szabályozás területén megindult fejlődés Európa és Magyarország számára is kiemelten fontos, csak ez teremti meg a lehetőséget a gyermekek szexuális kizsákmányolásának feltárásához, és teszi lehetővé a gyermekek védelmét az online térben – mondta Varga Árpád, az NMHH gyermekvédelmi főosztályának elemzője.

Szuperhatalmak versengenek egymással azért, ami egyre keresettebb az egész világon

Rengetegféle chipet gyártanak világszerte, amelyek még inkább kompatibilisebbek azokkal a felhasználási területekkel, ahol félvezetőket használnak – mondta az InfoRádióban a chipek jelentőségéről és egyre hangsúlyosabb szerepéről elemzést író Tasnádi Zsombor. Arról is beszélt, hogy a legmodernebb chipeket a hadiipar is beveti, rakétarendszerek vezérléséhez használják.
2024.05.21. kedd, 18:00