A Széll Kálmán-terv 2.0 egy új, egységes adóval váltaná ki a biztosítókra kivetett három jelenlegi adónemet: a pénzügyi szervezetek különadóját, a baleseti adót, és a tűzvédelmi hozzájárulást. A dokumentum szerint a vagyoni és balesetbiztosítások esetében 10, a cascónál 15, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál pedig 30 százalékos kulccsal kell számolni. Az adót jövőre vezetné be a kormány, és 15 milliárd forint többletbevételre számít belőle.
Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a tervezet ismertetésekor azzal indokolta a biztosítási adó szükségességét, hogy az elsődleges cél az, hogy olyan széles bázisú és alacsony kulccsal terhelő adók jelenjenek meg, amelyek a fogyasztást és a forgalmat terhelik.
A Magyar Biztosítók Szövetségének főtitkár-helyettese, Kerékgyártó Csaba szerint kérdéses, hogy a kormány eléri-e az új adónemmel a kívánt hatást. Szerinte ugyanis félő, hogy az adó bevezetése a biztosítások felmondásához vezet.
Kerékgyártó Csaba azt ugyanakkor elismerte, hogy Európában nem ismeretlen ez a fajta adó: az unió 27 tagállamából 23-ban létezik, és a kormány által bevezetni tervezett adó európai mintájú, forgalmi típusú adó lenne.
Az új biztosítási adó az életbiztosításokra a tervek szerint nem terjed ki.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa, Panulin Ildikó