A 200 kilométer hosszú, Sanghaj-Hangcsu vasútvonalon közlekedő új gyorsvasút átadásával Kína azt igyekszik bemutatni, hogy immár saját technológiája is a csúcstechnológiák közé tartozik. A rakétavonat maximális sebessége 350 kilométer per óra, és a távot 45 perc alatt teszi meg.
Már eddig is Kínáé volt a világ leghosszabb gyorsvasút hálózata. A cél az, hogy 2020-ra megduplázzák a távot és az 10 ezer kilométer hosszú legyen. A kínai hatóságok a gyorsvasút bemutatása mellett csúcsra járatták a világ legnagyobb vízerőmű-projektjét, a Három Szurdok erőművet.
A külvilág csodálattal, de néha idegenkedve tekint ezekre az eredményekre, mert azokat komoly emberi és környezeti áldozatok árán valósították meg. A vízerőmű építésekor például emberek tömegeit telepítették ki, egykori települések tucatjai és gazdag termőföldek kerültek víz alá.
A megszerzett tapasztalat azonban lehetőséget teremt a kínai cégeknek, hogy külföldi tenderekért szálljanak versenybe. Kínai cégek például szívesen építenének ki gyorsvasúthálózatokat az Egyesült Államokban. Amerikában fejlett a vasúti teherszállítás, de nincs meg a gyorsvasutak építéséhez szükséges technológia.
A kínaiakról korábban az a kép élt, hogy csak árban tudnak aláígérni versenytársaiknak, minőségben nem tudják felülmúlni azokat.
A 23 milliárd dollárba került Három Szurdok erőmű tározójában a víz elérte a maximális, 175 méteres magasságot - Kína azt mondja: az erőmű-komplexum megépítésével nemcsak energiát termel, de véget vet a térséget évszázadok óta sújtó árvizeknek is. Egyes szakértők azonban attól tartanak, hogy maga az erőmű, illetve a tározó túltöltése okozhat földcsuszamlásokat és más károkat. Tavaly, amikor a maximumra akarták emelni a vízszintet, egy közeli város lakosságát ki kellett telepíteni.
A kínai vezetés azonban történelminek tartja az erőművet, amely közel 85 milliárd kilowattóra áramot tud termelni. Külföldi szakértők megkérdőjelezték, hogy mennyire kínai az alkalmazott technológia, Michael Clausecker, az Európai Vasúti Iparszövetség vezérigazgatója azt mondta: mindenki tudja, hogy a technológiák legtöbbje európai alapokra épül.
És, bár a gyorsvasutak látványosak, a kínai utasok másokhoz hasonlóan nem örülnek annak, hogy a régi vonatok lecserélésével párhuzamosan emelkednek a jegyárak.
A kecskeméti gyorshajtó kapott egy 468 ezres csekket, aztán még valamit