Bilibók Botond, a Hold Alapkezelő vezérigazgatója azt mondta: a változások már évek óta egyértelműek. A szakértő szerint mindenki használ internetbankot, sőt most már a mobilalkalmazást is, mely lehetővé teszi, hogy az ügyfelek minden ügyletet egy kattintással elintézhessenek.
„Bankok ünnepelték a századik fiókjuk megnyitását, én tavaly azt mondtam a kollégáimnak,
azt várom, hogy mikor fogják ünnepelni, hogy bezárták a fiókjaikat”
– mondta a vezérigazgató.
Egyelőre az internetbankok abba az irányba mennek, hogy minél egyszerűbbek, érthetőbbek és olcsóbbak legyenek, és nincs még szó arról, hogy szolgáltatásokat nyújtsanak ezen a csatornán – emelte ki Bilibók Botond, aki szerint a fintech cégek elkezdtek ezen dolgozni, de nem volt kellő számú ügyfelük a sikerhez.
Ha a bankok segítségül tudják hívni a startup-világ szellemi potenciálját, szolgáltatásokat is nyújthatnak az internetbankokon keresztül.
Fáykiss Péter MNB-igazgató úgy vélte, hogy a változás hasonló mértékű lesz, mint az internet elterjedése, az igazgató azonban óvatosabban fogalmazott a bankok jövőbeli szerepét illetően.
„Volt egy időszak, amikor nagyon szépen lehetett látni a fiókok számának csökkenését, de az elmúlt néhány évben ez a folyamat megállt, nemcsak nálunk, hanem sok más nyugat-európai vagy akár ázsiai országban is" - mondta a jegybanki igazgató, és szerinte
a pénzügyi rendszerben egyre inkább a hibrid megoldások kezdenek kialakulni: az online szolgáltatások mellett sok esetben szükség van a személyes találkozóra.
Az digitalizált ügyintézésről ismert Észtországban is azonosítottak három olyan területet, amelyet kizárólag személyesen lehet intézni: ilyen a házasság, a válás és a jelzálog – hívta fel a figyelmet a szakértő.
Gabler Gergely MNB-igazgató szerint is lesznek olyan területek, amelyekben a bankoknak továbbra is jelentős lesz a szerepük.
„Lehet, hogy megmarad a fiókhálózatnak egy bizonyos része, de előbb-utóbb muszáj lesz leépíteni, egyszerűen a költségek miatt is” – hangsúlyozta a szakértő, aki szerint az IT-beruházás és -üzemeltetés olyan költségelemmé nőtte ki magát, amely 10-20 éve még nem jelentkezett.
„Az adat az új olaj, szokták mondani”
– tette hozzá. A bankok jelenleg nem állnak jól az adatgyűjtésben, hogy megközelítsék a Facebook vagy a Google szintjét, így – az MNB-igazgató szerint – olyan újragondolt infastruktúrát kell üzemeltetniük, amely megváltoztatja a működési és üzleti modelljüket.
A témáról bővebben hallhatnak szerda este 7 órától az InfoRádió Párbeszéd a gazdaságról című elemző műsorában.