eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Nyitókép: Pixabay.com

Papp Kornél: a gazdasági növekedés elviszi a tanárt az iskolából

Bár a bérpótlékok javítanak a pedagógusok helyzetén, az igazi megoldás az alapbér rendezése lenne. Papp Kornél, a református egyház oktatási irodavezetője az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta, az egyházi iskolák a fejlesztésekben hátrányban vannak az államiakkal szemben. Új NAT-ra pedig azonnal szükség van, aminek készítésébe szeretné, ha bevonnák az egyháziakat.

A pedagógushiány az egyházi fenntartású iskolákat ugyanúgy érinti, mint az államiakat - mondta el az InfoRádió Aréna című műsorában Papp Kornél, a Magyarországi Református Egyház Zsinati Hivatalának oktatási irodavezetője.

"Nem általános pedagógushiányról lehet beszélni, hanem különböző szakterületen mutatkozik ez a hiány.

Most az óvodapedagógusok hiánya talán a legnehezebb;

3 éves kortól kötelező az óvodáztatás, egyre több a csoport, az óvodapedagógusok száma viszont nem követi ezt a változást."

Tanítóból is egyre kevesebb van, de hittanoktatóból is kevesebb van, mint amennyire igény lenne.

"Régi történet, hogy a természettudományos tantárgyakat oktatók száma egyre alacsonyabb. Kémia-, fizikatanárt keresni akár több évbe is belekerül. Az egyházi oktatási intézményeknek nagy hátrányt jelent, hogy a Közigállás portálon nem hirdethetnek, így

aki állást keres, sokkal nehezebben talál egyházi intézményt"

- folytatta.

A Klebelsberg-ösztöndíjat közben nem terjesztették ki egyházi intézményekre, tehát az ösztöndíjasok csak akkor mehetnek egyházi iskolákba dolgozni, ha leendő munkaadójuk "kiváltja" őket.

Papp Kornél beszélt arról is, hogy a bérpótlékokkal előrelépnek ugyan a pedagógusok, de ez gyökeresen nem oldja meg a problémát, "az elmúlt évek gazdasági sikerei pedagóguselhelyezkedés szempontjából nagyon sok bajt okoztak, nem lehet versenyezni a fizetésekkel". A béralapot kell megváltoztatni szerinte, és

olyan bérfelzárkóztatási programot kell bevezetni, mint volt 2013 és 2017 között.

A legsúlyosabb a pályakezdők kereseti helyzete, van, hogy kevesebbet keresnek, mint az iskolai karbantartók vagy az iskolatitkárok.

Közben viszont szerinte jelentősen javult a pedagóguspálya társadalmi megítélése.

Finanszírozás

Szót ejtett arról is, hogy az egyházi iskolák ugyanolyan állami támogatási rendszerben működnek, mint az államiak.

"Ennek az a gyakorlata, hogy a költségvetési törvényben előlegként meghatároznak egy bizonyos támogatást, és egy évvel később a zárszámadási törvényben azt is megvizsgálják, hogy az állami-önkormányzati fenntartók egy tanuló után mennyit költöttek ki. És amennyiben az egyházi intézményfenntartók kevesebbet kaptak, decemberben sor kerül egy kiegészítésre" - ismertette Papp Kornél, hozzátéve,

1998 óta minden évben lennie kellett ilyen kiegészítésnek; az előfinanszírozás ugyanis rendszeresen alulfinanszírozás".

A fejlesztésekre az egyházi iskoláknak is pályázniuk kell.

"Kialakult egy egyenlőtlen helyzet, nevezetesen, hogy az állam kiemelt projektek keretében tudja végrehajtani saját intézményeiben a fejlesztéseit, míg ezek a források arányosan nem jelennek meg az egyházi fenntartóknál."

Hit- és erkölcstan

Az iskolai hittan bevezetésével szélesebb kapu nyílt az egyház és a tanulók között - tette hozzá.

"Azáltal, hogy választható a református hit- és erkölcstan, olyanok is választják, akik nem tartoztak református egyházi közösséghez. Ha ezzel a lehetőséggel élni tud a helyi egyházi közösség, akkor ez egy nagyon pozitív dolog számunkra."

A Magyarországi Református Egyház 1700 hittanoktatót foglalkoztat, akik közül 320-330 fő munkavállaló, több mint 400-an megbízottak, a többiek lelkipásztorok, akiket tehermentesíteni kellene.

Az új NAT

Papp Kornél örülne, ha az egyháziakat is bevonnák az új Nemzeti Alaptanterv készítésének folyamatába.

"A tananyagcsökkentés, a gyakorlati ismeretek növelése egybevágó cél az oktatáspolitikáéval, de ugyanakkor szükséges a nemzeti minimum, a nemzeti kánon megtartása. Az a NAT, amelyik ezt feladja, nem felel meg számunkra. Nyilván alkalmazkodunk hozzá, de ahol mozgásterünk van, a nemzeti minimumot mi be fogjuk építeni" - szögezte le a református egyház oktatási irodavezetője. Szerinte

"ha például a kerettantervek kihagyják Bocskai Istvánt, első, alkotmányos és vallási szabadságunkért küzdő hősünket, a református iskolákban akkor is tanítani fogjuk".

Azzal egyetért, hogy a mai diákok túlterheltek, egyre több a választási lehetőség a tantárgyak között, egyre nehezebb az órarend elkészítése, a csengetési rend még a nyolcadik, kilencedik, tizedik órát is tartalmazza. Megszaporodott a lyukas órák száma is, de ilyenkor a gyerekek nem tudnak regenerálódni.

Kiemelte: mértéktartóan kell nemzeti kánonról, új, mondern tananyagról beszélni, és a taneszközök közé egyre nagyobb mértékben be kell vonni a rugalmasabb, digitális tananyagot. A pedagógusoknak egyre nagyobb mértékben kell tervezni a tanulók otthoni foglalkoztatását is, mondta Papp Kornél, hozzátéve: a NAT-ra ezért is van szükség, hogy mindenki tudja, meddig mehet el.

A teljes interjút alább megtekintheti, meghallgathatja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×