A piaci trendek kedvezők, de van még érdemi fejlődési lehetőség a 2017-es javulás után - érzékeltette Erdélyi Péter.
"Magához térőben van az újautó-piac, de majd akkor tér magához, ha még 40-50 százalékot emelkedik, mert a válság előtti utolsó évben 150 ezer feletti új autót értékesítettek" - mondta az ügyvezető elnök, és emlékeztetett arra, hogy a piacot 2003 és 2005 között mesterségesen felfújták, de a 2008-as adatokat már érdemes megcélozni.
"Addigra a finanszírozási konstrukciók visszafogottabbak voltak, a bankok hitelezése átláthatóbb volt, az már nem a finanszírozás miatt felfújt piac volt, egyébként is
egy 150-160 ezres piacnak reálisnak kell lennie Magyarországon,
ha Csehországban, amely hasonló méretű ország, 230 ezernél is több autót adnak el évente" - vélekedett Erdélyi Péter, és beszélt az idei várakozásairól is.
2017-ben húsz százalékot nőtt az újautó-piac, idén 125 ezer autó értékesítését várják, ez hét százalék körüli emelkedés, a kis haszonjárműveknél is remélnek kisebb növekedést, de a nagy haszonjárműveknél viszont visszaesést prognosztizálnak. Megjegyezte, hogy a válság alatt éppen ez a piac fejlődött, most viszont nincs sofőr a kamionokra, és a vállalatok ezen a részterületen nem tudnak fejleszteni.
Módosítanák az adózási rendszert
A korszerűbb és környezetkímélőbb gépjárművek felé kellene elmozdítani a hazai autópiacot - hangsúlyozta Erdélyi Péter, és nem tartja szerencsésnek a régebbi típusú autók iránti nagy keresletet.
"Ideje lenne, hogy adózási motivációval próbálják arra rávenni az embereket, hogy egy 16-18 éves, pár százezer forintos autó helyett fiatalabbat vegyenek, amely lehet, hogy százezer forinttal drágább.
Az a probléma, hogy a használtautó-importban erősek a szociális szempontok,
el kell dönteni azt, hogy szociálisan tekintünk a közlekedésre, környezetvédelmi vagy közlekedésbiztonsági szempontból. Olyan kompromisszumra kellene jutni, ahol azok az emberek is biztonságos autóhoz tudnak jutni, akiknek kevesebb pénzük van" - mondta Erdélyi Péter.
Az ügyvezető elnök két javaslatot is ismertetett. A teljesítményadó megfordítására tettek javaslatot: akinek megmarad az autója, az a mostani adót fizetné, hogy ne érje hátrány, de amikor az autó tulajdonost vált, vagy külföldről importáják, akkor olyan teljesítményadó-rendszerbe kerülne, amelyben
a fiatalabb, alacsonyabb károsanyag-kobocsátású autók adóznak kevesebbet.
A másik, nagyobb javaslatuk a teljes gépjármű-adórendszer megváltoztatását célozza, beleértve az importot, az üzemeltetést, amelyben az autó körnnyezetterhelése a meghatározó. Az adóterhelés nem változna, csak a belső adóstruktúra változna meg azok javára, akiknek a járműve kevesebb káros anyagot bocsát ki.
Erdélyi Péter szerint elvi fogadókészség van a javaslatukra, és bízik benne, hogy ősszel jogszabályi változások következhetnek.