Egyhavi kényszerszabadságra küldte munkásait a romániai Dacia gyár. A cég vezetői a gépkocsi iránt drasztikusan megcsappant kereslet miatt kényszerültek a döntésre egy nappal az után, hogy lejárt a korábbi húsznapos kényszerszünet. A termelés szüneteltetése mellett azt is tervezik, hogy január 12-től 1360-ról, 1085-re csökkentik a naponta legyártott Daciák számát, és 100 millió euróval kevesebbet fordítanak 2009-ben beruházásokra.
A Dacia-üzem nemcsak a nemzetközi gazdasági válság hatásait érzi. A cég gazdasági helyzetét a hazai törvénykezés is kedvezőtlenül befolyásolta. A kormány ugyanis EU-s intésre kénytelen volt módosítani a gépkocsik első bejegyzésekor felszámolt regisztrációs adót. A környezetvédelmivé átkeresztelt adó pedig lényegesen kedvezőbb feltételeket teremtett a használt külföldi gépkocsik bejegyzésére.
E két tényező együttes hatásaképpen a román gépkocsigyártónak novemberben kevesebb, mint fele annyi Daciát sikerült eladnia, mint egy évvel korábban. A kényszerszabadság idején a gyár alkalmazottjai a fizetésük 85 százalékát kapják meg. Biztos viszont, hogy nem lesz szükség már annak a 620 alkalmazottnak a munkájára, akik december végéig érvényes határidős szerződéssel dolgoztak a szerelőcsarnokokban.
A cég vezetői és szakszervezetei azt várják a megalakuló román kormánytól, hogy sajátos intézkedésekkel próbálja csökkenteni a krízis hatásait. Halassza el az áfa beszedését az autógyártó iparban tevékenykedő cégektől, és csökkentse a hitelkamatokat. A kormány máris intézkedett a használtautó-behozatal drasztikus csökkentése ügyében. Jövő héttől megháromszorozta a használt autókra kirótt környezetvédelmi adó összegét.