Átadták Németországban a világ első üzemét, amely a jövő klímabarát üzemanyagaként emlegetett szintetikus kerozin előállítására szolgál – írja az AP News alapján a vg.hu.
A légi közlekedés a világ szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 2,5 százalékáért felelős, és míg más közlekedési formáknál egyre nagyobb arányban térnek át az alternatív – többnyire elektromos – meghajtásra, addig a repülőgépeknél ez komoly kihívást jelent. Szakértők a megoldás kulcsát abban látják, hogy a fosszilis tüzelőanyagokat anélkül cserélik le, hogy jelentős műszaki változtatásokat kellene végrehajtani a repülőgépen.
A holland határhoz közeli Werltében található létesítmény négy közeli szélerőmű vízét és áramát használja fel hidrogén előállításához. A folyamat során a hidrogént szén-dioxiddal kombinálva nyersolajat állítanak elő, amit aztán kerozinná finomítanak. A szintetikus kerozin elégése során mindössze annyi szén-dioxidot bocsát ki, mint amennyit korábban az üzemanyag előállításához elvontak, így lényegében semleges hatása van a környezetre.
Az üzemben előállított üzemanyagmennyiség igencsak szerény, napi nyolc hordó, ez egy kisrepülőgép három hetente való feltankolásához elég. A kereskedelmi légitársaságok teljes üzemanyag-fogyasztása a járvány előtti utolsó teljes évben, 2019-ben elérte a 95 milliárd gallont.
Kezdetben a Werltében előállított szintetikus kerozin ára jóval magasabb lesz, mint a hagyományos üzemanyagé. Öt euró körül alakulhat a literenkénti ár, ami többszöröse annak, amennyibe jelenleg a kerozin litere kerül, de a hatóságok kvótákat vezetnek be a légitársaságok számára a jövőben használt e-üzemanyag mennyiségére, ami vonzóbbá teheti a nem környezetszennyező üzemanyagok előállításába történő befektetést.
2030-ra az Európai Unió megkövetelheti a légitársaságoktól, hogy kerozinszükségletük 0,7 százalékát alternatív forrásból elégítsék ki. A jelenlegi tervek szerint ez az arány 2050-re eléri a 28 százalékot. Az Egyesült Államokban Joe Biden elnök adminisztrációja a múlt hónapban azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re minden kerozinalapú sugárhajtóművet fenntartható üzemanyaggal működőre cserélik le, ugyanakkor ez a törekvés egyelőre önkéntes alapú.