eur:
413.94
usd:
396.69
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
04 October 2021, Lower Saxony, Werlte: The newly opened plant for the production of CO2-neutral kerosene. The plant produces fuel for aircraft synthetically from water, renewable electricity from wind turbines in the surrounding area, waste CO2 from food leftovers from a biogas plant and CO2 from the ambient air. According to the operators, it is the first plant in the world capable of producing aircraft fuel synthetically on an industrial scale. Photo: Sina Schuldt/dpa (Photo by Sina Schuldt/picture alliance via Getty Images)
Nyitókép: picture alliance/Getty Images

Egy új üzemanyag teljesen átalakíthatja a repülést

Szintetikus kerozint előállító üzemet létesítettek Németországban.

Átadták Németországban a világ első üzemét, amely a jövő klímabarát üzemanyagaként emlegetett szintetikus kerozin előállítására szolgál – írja az AP News alapján a vg.hu.

A légi közlekedés a világ szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 2,5 százalékáért felelős, és míg más közlekedési formáknál egyre nagyobb arányban térnek át az alternatív – többnyire elektromos – meghajtásra, addig a repülőgépeknél ez komoly kihívást jelent. Szakértők a megoldás kulcsát abban látják, hogy a fosszilis tüzelőanyagokat anélkül cserélik le, hogy jelentős műszaki változtatásokat kellene végrehajtani a repülőgépen.

A holland határhoz közeli Werltében található létesítmény négy közeli szélerőmű vízét és áramát használja fel hidrogén előállításához. A folyamat során a hidrogént szén-dioxiddal kombinálva nyersolajat állítanak elő, amit aztán kerozinná finomítanak. A szintetikus kerozin elégése során mindössze annyi szén-dioxidot bocsát ki, mint amennyit korábban az üzemanyag előállításához elvontak, így lényegében semleges hatása van a környezetre.

Az üzemben előállított üzemanyagmennyiség igencsak szerény, napi nyolc hordó, ez egy kisrepülőgép három hetente való feltankolásához elég. A kereskedelmi légitársaságok teljes üzemanyag-fogyasztása a járvány előtti utolsó teljes évben, 2019-ben elérte a 95 milliárd gallont.

Kezdetben a Werltében előállított szintetikus kerozin ára jóval magasabb lesz, mint a hagyományos üzemanyagé. Öt euró körül alakulhat a literenkénti ár, ami többszöröse annak, amennyibe jelenleg a kerozin litere kerül, de a hatóságok kvótákat vezetnek be a légitársaságok számára a jövőben használt e-üzemanyag mennyiségére, ami vonzóbbá teheti a nem környezetszennyező üzemanyagok előállításába történő befektetést.

2030-ra az Európai Unió megkövetelheti a légitársaságoktól, hogy kerozinszükségletük 0,7 százalékát alternatív forrásból elégítsék ki. A jelenlegi tervek szerint ez az arány 2050-re eléri a 28 százalékot. Az Egyesült Államokban Joe Biden elnök adminisztrációja a múlt hónapban azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re minden kerozinalapú sugárhajtóművet fenntartható üzemanyaggal működőre cserélik le, ugyanakkor ez a törekvés egyelőre önkéntes alapú.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×