Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Új Volvo 8900 buszok (fotó: Volánbusz)

Újabb indulatokat gerjesztett a busz- és a vonatközlekedés összehangolása

Most a buszos szakszervezetek tiltakoznak, hiányolják az egyeztetést.

Megkezdődött a Volánbusz járatainak csökkentése azokon a területeken, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani az utasoknak - írta a Népszava a Volánbusz Zrt. zalai munkavállalóinak petíciójáról beszámolva. A dolgozók és a Munkástanácsok Zala Megyei Szövetségével együtt elsősorban amiatt tiltakoznak, hogy értesülésük szerint augusztus elsejétől „a szaktárca a távolsági autóbusz-közlekedés drasztikus visszaszorítását tervezi”.

A lapnak Horváth László, Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete elnöke úgy nyilatkozott, hogy

a tervezett változás Zala megyét különösen súlyosan érintené, mivel fővárosba irányuló járatok nagy részét törölni akarják.

Az elnök szerint "nem a tervszerű és észszerű közlekedésszervezés ellen tiltakoznak, de nem tudják, az új menetrend mennyiben igazodik az utazóközönség igényeihez és szokásaihoz, beleértve az érintett önkormányzatok elvárásait is." Mivel azonban a szakszervezettel nem egyeztettek, ezt úgy értékelik, hogy leértékelik a buszvezetők munkáját.

A járatmegszüntetések miatt a buszvezetők elbocsátásoktól tartanak, emellett sérelmezik a nyugdíjas sofőrök visszafoglalkoztatását is.

A Volánbusz Zrt. szerint egyébként jelenleg 10 569 buszvezetőt alkalmaznak országszerte, ebből 550 nyugdíjast, de közülük 310-en még korhatár előtti ellátásban részesülnek, teljes munkaidőben pedig csak 42 százalékukat foglalkoztatják.

A lapnak sem az intézkedésről szóló értesüléssel, sem a korábbi hetek vonat- és buszjáratritkításaival kapcsolatos kérdéseire nem válaszolt a kormányzat. A cikkben mindenesetre emlékezetnek arra, hogy néhány hete a Közlekedő Tömeg Egyesület pedig a vasút járatritkításai ellen tiltakozva gyűjtött aláírásokat, mivel sok térségben pedig épp az ideiglenes járványmenetrend bevezetése kapcsán megszüntetett járatok okoznak gondokat.

A mintegy 5 ezer aláírással az ITM-hez fordultak, felszólítva a döntéshozókat, hogy év végéig készítsenek egy olyan regionális közösségi közlekedésfejlesztési koncepciót, amely a térségekben élők szempontjait is figyelembe veszi, továbbá arra is, hogy csak nyilvános vizsgálat után vezessenek be bármilyen változást. Emellett sürgették az évek óta ígérgetett menetrendi és tarifaösszehangolást is a busz és a vasúti járatok között.

A lap emlékeztetett arra is, hogy ez utóbbiról 2015-ben Vitézy Dávid miniszteri biztosként tanulmányt készítetett, majd 2018-ban Fónagy Jánost a kötöttpályás és a nem kötöttpályás helyközi közösségi közlekedésért felelős miniszterelnöki biztossá nevezték ki, hogy készítse elő a párhuzamosságok megszüntetését. 2019 végén elvileg kormán elé került a két közlekedési társaság egy holdingba szervezéséről szóló előterjesztés, azonban nyilvánosságra hozott döntés máig nem született róla. Felidézik azt is, hogy tavasszal Tarlós István országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízottként tizenkilenc pontos javaslatot állított össze a közlekedés átalakításáról. A miniszterelnöknek címzett levél szerint a volt főpolgármester épp a járvány időszakát javasolta a változások elindítására, mert szerinte így kisebb lesz az érdeklődés és a tiltakozás a járatok megszüntetése miatt.

Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×