Az online vásárlók esetében is igaz az, hogy maguk az élmények, illetve az élménytípusú vásárlások felértékelődtek, és ma már a nagy kereskedőknél, akik egyébként a termékeket szorgalmazzák, kínálnak ilyen jellegű szolgáltatásokat – mondta Madar Norbert, a GKI vezető tanácsadója. Ez az elmúlt két-három év újdonsága, hogy
egyre több helyen megjelennek az élményhez kötött szolgáltatások,
illetve termékek, mint black friday-ajánlatok és karácsonyi ajándéktippek.
A GKI Digital és a Bónusz Brigád kutatásából az is kiderült, hogy a többség inkább magának vásárol a black friday alkalmával, ennek pedig az az oka, mert
a legjobb ajánlatok jellemzően a nagyobb értékű termékek vagy szolgáltatások esetében jelentenek igazi kedvezményt, illetve kihagyhatatlansági érzetet.
Egy leárazott mosógép, hűtőszekrény, esetleg egy nagyon kedvezményes családi nyaralás is mind-mind az a kategória, amit az emberek nem ajándékba vesznek másnak. Alapvetően egy családi költés, amely során az emberek inkább az év során elhalasztott költéseiket, kiadásaikat pótolják be – magyarázta a vezető tanácsadó.
Amint lecseng a black friday időszak, ami az idén jövő péntek környékén lesz, onnantól kezdve a decemberi két-három hetes időszak szól már inkább majd arról, hogy az emberek a karácsonyi ajándékokat is beszerezzék. Ennek során
már kisebb a kosárérték, több a tranzakció, több ajándékot vásárolunk:
egy átlagos magyar internetező nyolc embert tervez megajándékozni. A férfiak és a nők között van egy éles különbség: hogy előbbi csoport konkrét termékeket várnak leakciózva, míg utóbbiak többségében megnézni, mi lesz igazán jó áron – tette hozzá a GKI munkatársa.
Érdekesség lehet, hogy míg a többség az ajándékok kapcsán meg tudja becsülni azt, hogy körülbelül egy 48-50 ezer forintot szán karácsonyra, addig a black friday alkalmával saját magunk számára hagyományosan alábecsüljük a költéseket, de nehéz is becslésekbe bocsátkozni – hívta fel a figyelmet a szakember –, a 10-20 ezer forint közötti összeg, az egy erős átlag, amiben benne van a kisértékűbb játék és szépségápolási termékek, és természetesen a nagyobb értékű műszaki cikkek is.
A várható költéseket, hogy a lakosság mekkora összeget fog generálni, azt inkább a kereskedelem oldaláról lehet megközelíteni, aminek a nagyságrendje akár az 50-60 milliárd forintot is elérheti majd csak novemberre vetítve, míg tavaly a hasonló időszakban az online költés még csak 40 milliárd körül alakul, ismertette Madar Norbert.