Október 13-ra várják az Európai Bizottság versenyjogi hivatalának döntését a MÁV Cargo privatizációjának jóváhagyásáról. A Format című osztrák gazdasági hetilap úgy tudja: a bizottság kartellellenes megfontolásokból azt írja majd elő, hogy a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt., sőt azt is kikötheti, hogy az osztrák állami vasutak szállítmányozási ágazata adja el a GYSEV-ben meglévő részesedését.
A lap megemlíti azt is, hogy a magyar fél is visszaléphet a privatizációtól, mivel a tulajdonos konzorciumnál változások történtek; a GYSEV emelné részesedését a konzorciumban. Az értesüléseket sem a bizottság, sem a társaságok nem kommentálták.
A MÁV még 2007 májusában írt ki pályázatot a MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A privatizációs pályázat első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával. A konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A szerződést 2008. január 2-án kötötték meg, hatályba akkor léphet, ha az uniós versenyhivatal jóváhagyja.
Az adásvételt idén nyáron az év privatizációjának kiáltotta ki az Emea Finance magazin. Az első helyezést főleg az eladási árral indokolták, mondván, hogy az az eredmény többszöröse volt.
A MÁV Cargo privatizációjáról nem először jelennek meg olyan cikkek, főként az osztrák sajtóban, amelyek az eladás körülményeit kifogásolják. Az osztrák lapok leginkább a vételárat bírálták, mondván, hogy túl sokba került az osztrák vasúti társaságnak. A Format cikke ismét megemlíti, hogy ha valóban az említetthez hasonló kifogásai lesznek a versenyjogi hivatalnak, akkor már nem feltétlenül jó ár a több mint 100 milliárd forint.
Az sem segített az ügynek, amikor kiderült, hogy mekkora sikerdíjat kapott egy kis betéti társaság a sikeres privatizáció után. Az eladás körülményeit vizsgálta az Állami Számvevőszék és a Gazdasági Versenyhivatal is, a számvevőszék több jogi problémát talált.
Általános sajtóvélekedés szerint a versenyjogi hatóság határidő-hosszabbítása már azt jelentheti, hogy problémákat találtak a tranzakcióban, ha pedig a hatóság a megjelölt október 13-i időpontban egy alaposabb vizsgálatot jelent be, akkor azt már egyenesen az eladás meghiúsulásának fogja a sajtó titulálni.
Jön a havazás, elkészültek az első térképek