Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
red green yellow orange color fuel gasoline dispenser  background
Nyitókép: chutarat sae-khow/Getty Images

Rég látott fordulat a magyar benzinkutakon, nem ehhez vagyunk szokva

Több kérdést is felvetnek a jelenlegi üzemanyagárak.

Miközben nyár közepén rendszerint a benzin drágul meg jobban, most a dízel ára ugrott meg hirtelen, és tartósan a benzin fölé került. Utoljára 2020 nyarán láttunk hasonló szokatlan helyzetet – írta meg a Portfolio.

Legutóbb az iráni-izraeli háború eszkalációja borzolta a kedélyeket, a Hormuzi-szoros lezárásától tartva nagyot ugrott a Brent nyersolaj jegyzése, és ezt gyorsan lekövették az üzemanyagárak is. De amilyen hirtelen jött az ijedelem, olyan gyorsan is párolgott el, miután Amerika közbelépésére enyhült a konfliktus. Az elmúlt hetekben viszont egy nagyon érdekes dinamika indult el a magyar benzinkutakon: öt éve nem történt olyan, hogy a nyári turizmus fellendülésével a "benzin-túlsúlyos" lakossági fogyasztás ne tudja feljebb nyomni az árakat a dízelénél.

A 2020-as dízelárugrás oka az volt, hogy az orosz-ukrán háború azév februári kitörését követően több mint háromszorosára ugrott a dízel finomítási ára, mivel a nehéz orosz olajokból elsősorban dízelt lehet előállítani és ezen termékek európai exportja hirtelen részben megszakadt.

Most viszont a gazdasági lap szerint az löki meg a dízel árát, hogy az olajpiac jelentős dízelellátási problémákkal küzd, az amerikai és európai készletek is kritikusan alacsony szintre süllyedtek, ez pedig felhajtja az árakat.

  • Az Egyesült Államokban a dízelkészletek 1996 óta nem látott mélyponton vannak az év ezen időszakához képest,
  • míg Európában a határidős jegyzések szorosabb piacot jeleznek, mint az izraeli-iráni konfliktus csúcspontján.

Az ellátási nehézségeket az atlanti-óceán mindkét partján történt finomítói bezárások, a közelmúltbeli üzemzavarok, valamint az OPEC+ termeléscsökkentése okozza.

Ráadásul a kilátások sem kedvezőek:

  • az Egyesült Államok kanadai nyersolajat csak a harmadik negyedév közepén-végén kap nagyobb mennyiségben.
  • Európában a közepes/nehéz olajok szűkössége hosszabb ideig is eltarthat a szakértők szerint.
  • a nyári hőhullámok nyomást gyakorolhatnak a termelésre.
  • az észak-atlanti hurrikánszezon potenciális veszélyt jelent az amerikai dízel- és egyéb üzemanyagtermelésre.
  • a dízeltermékekbe kötelezően bekeverendő biokomponens ára is nagyot emelkedett.

Ha a dízel ára hirtelen és jelentősen megemelkedik, az komoly gazdasági következményekkel járhat mind a vállalatok, mind a fogyasztók, és végső soron a nemzetgazdaság egészének szempontjából is (logisztikai, mezőgazdasági, ipari költségek emelkedése, inflációemelkedés, vállalati versenyképesség-csökkenés).

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 25. 19:43
×
×
×
×