A Hivatalhoz beérkező panaszok jelentős része arra irányul, hogy a közműszolgáltató úgynevezett szabálytalan vételezést állapít meg, ami miatt a fogyasztót magas összegű kötbér megfizetésére szólítja fel.
A felhasználók nagy része nincs tisztában a villany-, a gáz- és a vízóra ellenőrzésével, cseréjével kapcsolatos szabályokkal, a szolgáltató és a fogyasztó jogaival és kötelezettségeivel. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal igyekszik a lehető legtöbb fórumon felhívni a figyelmet arra, hogy a fogyasztónak kötelezettsége megóvni a felhasználási helyen elhelyezett fogyasztásmérőt a sérülésektől - hívta fel a figyelmet a MEKH.
Közölték: amennyiben a fogyasztásmérővel vagy a mérési rendszerrel kapcsolatosan a szolgáltató ellenőrei szabálytalan vételezés gyanúját állapítják meg, jegyzőkönyv felvétele mellett a mérőórát leszerelik és vizsgálatnak vetik alá.
Nagyon fontos, hogy a fogyasztó – vagy képviselője – végig jelen legyen az ellenőrzéskor, hogy a jegyzőkönyvben ő is rögzíthesse észrevételeit. A MEKH kiadványa nemcsak arra hívja fel a figyelmet, hogyan kerülhető el a szabálytalan vételezés gyanúja, hanem azt is megmutatja, mi a teendő, ha a szolgáltató szabálytalan vételezéssel kapcsolatos eljárásával nem ért egyet, a szabálytalan vételezést nem ismeri el - írták.
Mivel a kötbér büntető jellegű következmény, ezért mértéke igen magas, több százezer forint is lehet. Azonban a szabálytalan vételezésnek a legnagyobb kockázata mégis az, hogy élet- és balesetveszélyes - figyelmeztetett a MEKH.