Infostart.hu
eur:
398.8
usd:
343.06
bux:
101262.87
2025. július 20. vasárnap Illés
Tűzoltók egy megrongálódott épületben a Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőtér közelében 2025. június 13-án, miután előző nap röviddel a felszállás után lakott területen lezuhant az Air India indiai légitársaság Londonba induló Boeing 787-es Dreamliner gépe az északnyugat-indiai Gudzsarát államban fekvő Ahmedábádban. A hatóságok a fedélzeten tartózkodó 242 személyből 241 halálát megerősítették. Az egyedüli túlélőt, egy indiai gyökerekkel rendelkező brit állampolgárt kórházban kezelnek.
Nyitókép: MTI/EPA/Radzsat Gupta

Értetlenül áll az indiai katasztrófa előtt a volt légibaleset-nyomozó

Újabb kérdésekkel szembesül a Boeing eddigi legbiztonságosabbnak tartott modellje, a 787-8-as típusú Dreamliner indiai tragédiája nyomán. A katasztrófa okát még vizsgálják, de a gyanú a gép úgynevezett fékszárnyaira terelődött.

„Mayday, mayday, nincs tolóerő, nem tudunk emelkedni” – ez volt az utolsó üzenet a tragikus véget ért Air India gép tapasztalt pilótájától. A Londonba tartó Boeing 787-8-as típusú Dreamliner mindössze 30 másodpercet töltött a levegőben és 200 méterre sem tudott felemelkedni.

Egy kivételével az összes, a fedélzeten tartózkodó ember és a becsapódás helyszínén még ismeretlen számú áldozat halála ismét a kérdéseket vet fel a Boeing gépekkel kapcsolatban. A most első ízben katasztrófát szenvedett 787-8-as típusú Dreamlinert tartották az amerikai gyártó legbiztonságosabb modelljének. A videókat elemző pilóták szerint a felvételek alapján, az Air India gép fékszárnyai nem álltak a megfelelő szögben, enélkül pedig a gép nem tud felszállni.

A 2011-ben üzembe állított típus eddig már több, mint 1 milliárd embert szállított. Ennek ellenére a Dreamlinerrel kapcsolatban már korábban is felmerültek kérdések. Egy alkalommal például az egyik gép zuhanni kezdett, amikor a pilóta ülése váratlanul előrecsúszott, ami a robotpilóta kikapcsolásához vezetett. Tavaly pedig egy Boeing-dolgozó állításai nyomán az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vizsgálatot folytatott az összeszerelés során jelentkező potenciális hibákról.

Sam Salehpour, a cég minőség-ellenőrző mérnöke azt állította, hogy a Boeing kihagyott bizonyos lépéseket az összeszerelésnél. Emiatt fúrás utáni forgács került interfészekbe és deformálódott a kompozit-anyag – jelentette a CBS News. Az azonban még nem világos, hogy mindennek köze lehet-e a mostani katasztrófához.

A szerencsétlenül járt 787-es 11 éve repült az Air India kötelékében és 41 ezer órát töltött a levegőben. Ez azt jelenti, hogy a várható élettartama harmadánál járt, ami „érett, de nem öreg kort” jelent és az ilyen gépek biztonságosnak mondhatók, ha folyamatosan karbantartják őket.

A Boeing – más modellek gyártójaként – már többször is kellemetlen helyzetbe került, így két 737 Max típusú gépe lezuhanása miatt, ami 346 ember életét követelte. Tavaly januárban egy ilyen modell ajtaja esett ki. A Dreamlinerek esetében több légicégnek is gondjai támadtak a gép hajtóműveivel – ez azonban nem befolyásolta a típus biztonsági mutatóit, mert az ilyen gépeket nem is engedték felszállni, amíg ki nem javították a hibákat.

Jelenleg 1100 787-es repül a legtöbb nagy légicég flottájában.

A különböző ügyek miatt 2019 óta a Boeing több mint 35 milliárd dollárt veszített. Májusban például a vállalat belement, hogy 1,1 milliárd dollárt fizet az amerikai Igazságügyi Minisztériumnak hogy elkerülje a két 737 Max gép miatti bírósági pert. A mostani katasztrófa után közel 5 százalékkal esett a cég részvényeinek árfolyama.

A BBC-nek nyilatkozó volt légibaleset-nyomozó, David Gleave szerint „nagyon szokatlan baleset történt egy nagyon biztonságos géppel”. A modern utasszállítók egy hajtóművel is el tudnak repülni. Két hajtómű potenciális elvesztése felveti a madarakkal való ütközés lehetőségét – mondták más szakértők.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Európa kettévált: durva változás sújtja térségünket

Európa kettévált: durva változás sújtja térségünket

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem kutatása szerint Magyarország és a Balkán-félsziget Európa leggyorsabban melegedő és száradó térségei közé tartoznak a klímaváltozás miatt. Szabó Péter doktorandusszal, az ELTE Meteorológiai Tanszékének kutatójával, a Másfélfok szerzőjével beszélgettünk.

Vizes vb - Bronzérmes a magyar váltó

A Fábián Bettina, Mihályvári-Farkas Viktória, Rasovszky Kristóf, Betlehem Dávid összetételű magyar váltó bronzérmet nyert a nyíltvízi úszók vasárnapi csapatversenyében.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.21. hétfő, 18:00
Hortay Olivér
közgazdász, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Energia- és Klímapolitikai üzletág vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×