Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: Pixabay

Donald Trump egyelőre megkegyelmezett a német autógyáraknak

Donald Trump amerikai elnök elhalasztja a döntést a külföldről behozott autókat és autóalkatrészeket sújtó védővámok bevezetéséről, hogy több időt hagyjon az Európai Unióval és a Japánnal folytatott kereskedelmi tárgyalásokra.

A Fehér Ház közleménye szerint Donald Trump 180 nappal tolja el a döntést a pótvám esetleges bevezetéséről.

Szombaton járt volna le a korábban beígért vámtarifák bejelentésére megjelölt határidő.

A tervezett védővámok a legnagyobb mértékben a német autógyártást sújtották volna, hiszen az Európai Unió gépkocsiexportjának nagyon nagy része a német autógyárakból származik.

A Fehér Ház közleménye szerint az Egyesült Államok kereskedelmi főtárgyalója, Robert Lighthizer egyelőre folytatja a tárgyalásokat az autók és egyes alkatrészek importjáról az Európai Unióval és Japánnal, valamint "bármely más országgal, amelyet a kereskedelmi főtárgyaló fontosnak ítél".

"Az Egyesült Államok védelmi és katonai fölénye függ autóiparunk versenyképességétől és attól a kutatás-fejlesztési tevékenységtől, amely az autóiparnak köszönhető" - áll az elnöki hivatal közleményében, amelyben azt is jelezték, ha a következő 180 nap alatt nem sikerül megegyezésre jutni, Donald Trump "dönt majd arról, hogy mikor és milyen további lépésekre van szükség".

Akár 25 százalék is lehet - fenyegetőzött Trump

A kereskedelmi minisztérium három hónappal ezelőtt, február közepén terjesztette elő vonatkozó jelentését a Fehér Háznak. Ebben kimondta, hogy álláspontja szerint nemzetbiztonsági kockázatot jelent a nagymértékű jármű- és alkatrészimport az Egyesült Államokban. Ez alapján az elnök védővámokat rendelhet el, mint tette tavaly az acél- és alumíniumáruk esetében is. Donald Trump februárban még azt ígérte, hogy 90 napon belül döntést hoz a vámokról. Az elnök, aki egyetért a kereskedelmi minisztériummal, többször is azzal fenyegetőzött, hogy akár 25 százalékos pótvám kivetését is elrendelheti.

A kereskedelmi tárgyalások az Európai Unióval és Japánnal már megkezdődtek, de még a kezdeti szakaszban vannak, és szakértők szerint az amerikai kormányzatnak még időre van szüksége, mielőtt dönt az esetleges vámokról.

  • Amerikai tulajdonú autógyárak 1985-ben 10,5 millió autót gyártottak és értékesítettek az Egyesült Államokban, amivel piaci részesedésük 67 százalékra rúgott.
  • Tavalyelőtt, 2017-ben már csak 3,7 millióra rúgott ez a szám, a piaci részesedés pedig 22 százalékra zsugorodott.
  • Ez idő alatt az import szinte megduplázódott, 4,6 millióról 8,3 millióra nőtt a külföldről behozott járművek száma.

Az importált autókat fenyegető pótvámok bevezetése erős ellenkezést váltott ki a washingtoni törvényhozásban,

a kongresszus számos prominens republikánus tagja sem támogatja. Az autógyártók is ellenzik a védővámokat,

arra figyelmeztetve, hogy munkahelyek százezrei szűnhetnek meg, drámai mértékben drágulhatnak az autók és csökkenhetnek az önvezető járművek fejlesztésére költött pénzek.

Címlapról ajánljuk
Sárkány Zalán: célom, hogy a nagymedencés versenyeken is olyan eredményeim legyenek, mint rövid pályán

Sárkány Zalán: célom, hogy a nagymedencés versenyeken is olyan eredményeim legyenek, mint rövid pályán

Egy arany- és egy ezüstéremmel, valamint két új országos csúccsal tért vissza az Egyesült Államokba a lublini rövid pályás Eb-ről a 22 éves úszó. Szokolai László tanítványa az InfoRádióban azt mondta, a 800 méter gyors világbajnoki címvédőjeként érzett némi nyomást, de ez nem vetette vissza, hanem éppenhogy motiválta. Arról is beszélt, milyen nehézségeket jelent számára a kétlaki élet.

Átszabnak több városi parkot, sokan fellélegezhetnek

A települési zöldfelületek tudatos tervezésével és kezelésével szeretné mérsékelni az allergia által okozott betegségterhelést egy osztrák-magyar határ menti együttműködés, amelyben a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) is részt vesz. A projekt célja, hogy a városi parkokba a jövőben olyan növények kerüljenek, amelyek nem okoznak pollenallergiát, de közben képesek alkalmazkodni a klímaváltozáshoz is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

Új törésvonalra derült fény a "régi" és az "új" EU között

A gazdaságilag fejlettebb EU-tagállamok körében az uniós átlagnál erősebb kapcsolat jellemző az innovációs teljesítmény és a fenntarthatósági eredményesség között, míg a fejletlenebb országoknál nem igazolható szignifikáns kapcsolat, továbbá ezen tagállamok mind az innováció, mind a fenntartható fejlődés terén gyengébben teljesítettek - derül ki egy új hazai tanulmányból. Ez utóbbi azzal együtt igaz Magyarországra is, hogy az elmúlt években a fenntartható fejlődés és az innováció területén is látható előrelépést ért el. A kutatók szerint a regionális különbségek alapján célszerű lenne felülvizsgálni a fenntartható fejlődést szolgáló innovációk ösztönzését támogató uniós irányelveket.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×