eur:
411.36
usd:
392.46
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Pixabay

Donald Trump egyelőre megkegyelmezett a német autógyáraknak

Donald Trump amerikai elnök elhalasztja a döntést a külföldről behozott autókat és autóalkatrészeket sújtó védővámok bevezetéséről, hogy több időt hagyjon az Európai Unióval és a Japánnal folytatott kereskedelmi tárgyalásokra.

A Fehér Ház közleménye szerint Donald Trump 180 nappal tolja el a döntést a pótvám esetleges bevezetéséről.

Szombaton járt volna le a korábban beígért vámtarifák bejelentésére megjelölt határidő.

A tervezett védővámok a legnagyobb mértékben a német autógyártást sújtották volna, hiszen az Európai Unió gépkocsiexportjának nagyon nagy része a német autógyárakból származik.

A Fehér Ház közleménye szerint az Egyesült Államok kereskedelmi főtárgyalója, Robert Lighthizer egyelőre folytatja a tárgyalásokat az autók és egyes alkatrészek importjáról az Európai Unióval és Japánnal, valamint "bármely más országgal, amelyet a kereskedelmi főtárgyaló fontosnak ítél".

"Az Egyesült Államok védelmi és katonai fölénye függ autóiparunk versenyképességétől és attól a kutatás-fejlesztési tevékenységtől, amely az autóiparnak köszönhető" - áll az elnöki hivatal közleményében, amelyben azt is jelezték, ha a következő 180 nap alatt nem sikerül megegyezésre jutni, Donald Trump "dönt majd arról, hogy mikor és milyen további lépésekre van szükség".

Akár 25 százalék is lehet - fenyegetőzött Trump

A kereskedelmi minisztérium három hónappal ezelőtt, február közepén terjesztette elő vonatkozó jelentését a Fehér Háznak. Ebben kimondta, hogy álláspontja szerint nemzetbiztonsági kockázatot jelent a nagymértékű jármű- és alkatrészimport az Egyesült Államokban. Ez alapján az elnök védővámokat rendelhet el, mint tette tavaly az acél- és alumíniumáruk esetében is. Donald Trump februárban még azt ígérte, hogy 90 napon belül döntést hoz a vámokról. Az elnök, aki egyetért a kereskedelmi minisztériummal, többször is azzal fenyegetőzött, hogy akár 25 százalékos pótvám kivetését is elrendelheti.

A kereskedelmi tárgyalások az Európai Unióval és Japánnal már megkezdődtek, de még a kezdeti szakaszban vannak, és szakértők szerint az amerikai kormányzatnak még időre van szüksége, mielőtt dönt az esetleges vámokról.

  • Amerikai tulajdonú autógyárak 1985-ben 10,5 millió autót gyártottak és értékesítettek az Egyesült Államokban, amivel piaci részesedésük 67 százalékra rúgott.
  • Tavalyelőtt, 2017-ben már csak 3,7 millióra rúgott ez a szám, a piaci részesedés pedig 22 százalékra zsugorodott.
  • Ez idő alatt az import szinte megduplázódott, 4,6 millióról 8,3 millióra nőtt a külföldről behozott járművek száma.

Az importált autókat fenyegető pótvámok bevezetése erős ellenkezést váltott ki a washingtoni törvényhozásban,

a kongresszus számos prominens republikánus tagja sem támogatja. Az autógyártók is ellenzik a védővámokat,

arra figyelmeztetve, hogy munkahelyek százezrei szűnhetnek meg, drámai mértékben drágulhatnak az autók és csökkenhetnek az önvezető járművek fejlesztésére költött pénzek.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, a távközlési szektor cégei, a feldolgozóipari gyártók (bioetanol, keményítő, napraforgóolaj), valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×