eur:
411.24
usd:
393
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Vigyázat, új autó-ellenőrzési rendszer jön a magyar utakon

Vigyázat, új autó-ellenőrzési rendszer jön a magyar utakon

Minden korábbi ellenőrzés hatékonyságát felülírja a kormány szerint az év végén induló új rendszer, amely megállítás nélkül bármilyen jármű gazdáját akár 500 ezer forintos bírsággal sújthatja. Nem a sebességet, az autók súlyát méri majd.

„2017 végéig várhatóan lezárul az objektív bírságolásra alkalmas rendszer teljes körű kiépítése” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) arról az új, 30 milliárd forintból kiépített, 89 ellenőrzési pontból álló hálózatról, amelyet tavaly október óta építenek országszerte. A tehergépkocsik mellett a személyautók súlyellenőrzésére is alkalmas kapuhálózatból 10 helyszínen már befejezték a kivitelezési munkákat, ebből 9 hitelesítését jelenleg is végzik. Egy helyen, Ács közelében már tesztüzemben működik a járművek kontrollja.

A 89 mérőhelyből 74 az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó kapukra épül, kettőt változtatható jelzésképű táblára szerelnek, a maradék 13 kontrollpontnak pedig teljesen új tartószerkezetet állítanak az utak fölé. A járműveket figyelő és azonosító kamerák csak egyik elemei lesznek a rendszernek, minden egyes helyen szenzorokat építenek az útburkolatba, valamint felállítanak egy „központi hatósági ellenőrző rendszert”, ehhez futnak be a mérőpontokról az adatok.

A minisztérium közleménye szerint

"a rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása”,

mert az adatok szerint a magyar utakon futó kamionok és teherautók 8-10 százaléka túlterhelt, nagy része valószínűleg külföldi.

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) az aszfaltba épített szenzorok menet közben méri a sztrádák és nagyobb forgalmú főutak sávjában haladó járművek súlyát, a kamerák pedig fényképet készítenek róluk, majd a rendszámfelismerő beazonosítja a kategóriájukat, tengelyszámukat, minden lényeges adatukat, még a sebességüket is.

Pár másodperc alatt kiderül, hogy ki közlekedik szabálytalanul.

A rendszer azonnal riasztja a legközelebbi ellenőregységet, ők megállíthatják a járművet, sőt visszatarthatják a bírság megfizetéséig és „a túlterheltség megszüntetéséig”.  Nem mindig állítják majd meg a rendszer által szabálytalannak tartott járművet, ilyen esetekben „az üzembentartó részére küldi ki a bírsághatározatot az objektív felelősség elvének alkalmazásával”. 

A személyautókat is méri és bünteti a rendszer,

mert túlterhelés esetén a baleseti kockázat minden esetben nő. "Bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani" – állítja a minisztérium.

Egy 2009-es kormányrendelet szerint jelenleg 30 ezer forinttól 500 ezerig büntethető túlterhelés, de az új rendszer kiépítésével ez a szabályozás is megváltozik, valószínűleg növekednek majd a büntetési tételek.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Lecsapott az Oresnyik Ukrajnára, hatalmasat hibázhatott Washington - Háborús híreink pénteken

Lecsapott az Oresnyik Ukrajnára, hatalmasat hibázhatott Washington - Háborús híreink pénteken

Bár csütörtök reggel még arról szólak a jelentések, hogy Oroszország - a történelem során először - interkontinentális ballisztikus rakétával (ICBM) támadta meg Ukrajnát, mostanra az amerikai forgatókönyv vált valószínűbbé: Vlagyimir Putyin orosz elnök bejelentette, hogy egy Oresnyik közepes hatótávolságú ballisztikus rakétával támadták Ukrajnát. Az is kiderült, hogy a rakéta indítása előtt harminc perccel Moszkva értesítette Washingtont, bár erre a lépésre a nemzetközi egyezmények szerint (melyekből egyébként a Kreml kilépett) csak ICBM-ek esetén lett volna szükség. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 22. 06:54
×
×
×
×