Infostart.hu
eur:
382.18
usd:
327.98
bux:
109206.15
2025. december 5. péntek Vilma
Kamionok érkeznek a doveri kikötő bejáratához 2021. január 1-jén. Új szabályok léptek életbe a mai naptól az Egyesült Királyság és az Európai Unió kapcsolatrendszerében, miután véget ért a brit EU-tagság tavaly januári megszűnése (Brexit) óta érvényben volt átmeneti időszak.
Nyitókép: MTI/EPA/Neil Hall

Vízumkönnyítéssel csábítanák a britek a kamionsofőröket

A brit hatóságok több ezer ideiglenes kamionsofőr-vízumot adnak ki, hogy enyhítsenek a példátlan üzemanyag- és élelmiszer-ellátási káoszon. Emellett felfüggesztették a fuvarozó cégek közötti versenyszabályokat és katonákat is bevonhatnak a benzin- és dízelszállításba. Kérdés, elég lesz-e mindez?

„Nincs dízel, nincs benzin” – fogalmazott az ország északi részére küldött BBC-riporter. Nagy-Britanniát, a világ ötödik legnagyobb gazdaságát ezekben a napokban így lehetne leírni:

bezárt benzinkutak, üzemanyag-fejadag, pánikvásárlás és a polcokról eltűnő áru.

Minderre a leegyszerűsítő magyarázat az, hogy a brexit miatt elvándoroltak a kelet-közép európai kamionsofőrök, és a problémát tetézte a Covid-19.

Ama hírek után, hogy a fuvarozási gondok miatt fennáll a veszély, hogy sok brit család marad karácsonyi pulyka nélkül, a kormány mozgásba lendült. 10,5 ezer ideiglenes vízumot adnak ki külföldi kamionosoknak és baromfiipari dolgozóknak fele-fele arányban, hogy karácsonyig egyben tudják tartani az ellátási láncot.

„Elég benzin van az országban” – magyarázta Grant Shapps közlekedési miniszter, aki az egyik fuvaros szervezetet vádolta meg, hogy felvásárlási pánikot robbantott ki. A miniszter megerősítette: a kormány nem akar hosszú távon külföldi sofőrökre támaszkodni és meg kell oldani a hazai szektort sújtó problémákat.

De hogyan?

A sofőrök a YouTube-on vallanak arról, hogy a fiatalok számára miért nem vonzó a kamionos életforma. „Négy órába telik, mire a Tescóban ki lehet rakodni. Nem csoda, hogy senki sem akarja ezt a munkát… máshol ez 40 perc lenne” – fogalmazott egyikük. A brit kormány most mégis egymillió, kamionos jogosítvánnyal rendelkező embert akart visszacsábítani az ágazatba és 4000 új nyergesvontató-sofőrt akar kiképezni, ami viszont hónapokba telik.

Emellett felfüggesztik a fuvarozó cégekre vonatkozó versenyszabályozást, így azok könnyebben feltölthetik a riválisok benzinkútjait. Az is szóba került, hogy katonai sofőröket alkalmaznak majd, bár ágazati szakértők szerint ezek nem annyira képzettek, hogy a finomítókban maguk tudjanak betankolni, majd a benzinkutaknál lefejteni a szállítmányt – ahogy sok civil sofőr teszi. (Ezeket a lapértesüléseket George Eustice környezetvédelmi miniszter cáfolta is azóta).

Segít-e a vízumkönnyítés?

A Brit Iparkamara szerint a kormány intézkedése „kevés” és nem tudja kezelni a problémát. Hasonló a véleménye Edwin Atemának, az európai fuvarosokat képviselő holland FNV-VNB alapítvány vezetőjének, aki a BBC-nek azt monda:

a sofőrök már a pandémia előtt elvesztették a hitüket a „beteg ágazatban és a lábukkal szavaztak”.

A multik letörik az árakat, kizsákmányolják a sofőröket és nem tartják be a szabályozást – állította az európai állapotokról.

Ahhoz, hogy a britek sofőröket tudjanak magukhoz csábítani, sok kérdésre kell választ találni. Például arra, hogy hol tudnak olcsón megszállni a hétvégén – mert a kamionban tilos aludniuk –, valamint, hogy miért nincs egységes munkaerőszabályozás, és miért versenyezhetnek a brit fuvaroscégek egymással a munkafeltételek terén.

„Az európai kamionos ágazatnak egy Marshall-tervre van szüksége, hogy visszarángassák a felszínre – és az európai sofőrök nem fognak visszamenni, hogy kisegítsék a britek abból a… – és itt egy trágár szót használt Edwin Atema –, amit csináltak maguknak.”

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

A magyar gazdaság egyik nagy lehetősége, ha az egyetemeken és kutatóintézetekben születő tudományos eredményekre épülő innovatív technológiákat sikerrel viszik piacra deep tech vállalkozások. Ebben a műsorban kiderül, hogy mit takar ez az elnevezés és hogyan tudnak az élettudományi vagy AI-alapú fejlesztések áttörni a globális piacon. Szó volt arról is, hogy Magyarországon milyen oktatási és finanszírozási programok segítik a tudományos eredményekből kinövő technológiai cégeket, miért vonzza Magyarország a nemzetközi nagyvállalatok K+F központjait, milyen szerepe van az egyetemeknek ebben a folyamatban és miért fontos a KKV-k számára is, hogy innovatívvá váljanak. Vendégünk volt Bódis László, innovációért felelős helyettes államtitkár, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×