Videók és fényképek kerültek nyilvánosságra a Bayesian nevű luxusvitorlás elsüllyedéséről. A katasztrófa hétfőn hajnalban történt Szicília partjainál, a porticellói kikötő közvetlen közelében. Az 56 méteres jachton 22 személy tartózkodott, közülük hatan tűntek el, mások mellett Jonathan Bloomer, a Morgan Stanley International elnöke, és Mike Linch brit nagyvállalkozó, akit korábban a brit Bill Gates-ként is emlegettek. A rendőrség vizsgálatot indított, a roncsokat búvárok kutatják át – éppen szerdán sikerült megtalálniuk négy holttestet.
Az InfoRádióban nyilatkozó szakértő kiemelte: különleges hajó süllyedt el Szicília partjainál. Balogh Tamás, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti Egyesületének elnöke felsorolta: a jókora, 56 méter hosszú jármű
a világon a legmagasabb árbóccal rendelkező jacht volt,
hiszen az árbóc hossza a hajóét is meghaladva 72,3 méter volt, amivel a világon a legmagasabb egy alumínium árboccal felszerelt kedvtelési célú hajónak számított.
A nyilvánosságra került videofelvételek alapján a hajó egy vihar, illetve egy úgynevezett víztölcsér miatt süllyedt el. Ezt a jelenséget tornádóhoz lehetne hasonlítani, de valójában egy forgószél által magasba szívott tölcsér alakú víztömeg.
"Az olaszok trombának is hívják, ami nem véletlenül mutat hasonlóságot a trombita szóval, hiszen úgy néz ki. Ezek a forgószél által tölcsér formájúra alakított víztömegek azok, amelyek képesek kárt okozni. A vízoszlop forgószele felszív ugyan némi vizet a tengerről, de a nedvesség zöme az mégis a viharfelhőkből származik. Tehát ez a másik tényező, amire szükség van hozzá, egy hirtelen kialakuló zivatarjelenségre. Ez a kettő együtt tudja kialakítani az örvénylő vizet" – mondta Balogh Tamás.
A vitorlás az elsüllyedés előtt oldalra dőlt, tehát nem a víztölcsér törte össze, hanem az erős szél fektette el.
A roncs kutatása nehéz feladat - mutatott rá Balogh Tamás. Szicília keleti partjainál egy viszonylag egyenletesen mélyülő, majd hirtelen nagy mélységbe ereszkedő tengerfenék található. A fokozatos mélyülés 15 méterig tart, utána egy perem következik, aztán a következő mélységérték már 40 méter fölötti, és így tovább. Ezen a határon süllyedt el a hajó, és az egyesületi elnök feltételezése szerint az ehhez kapcsolódó áramlási jelenségek, illetve maguk az időjárási viszonyok alapvetően befolyásolhatják a hajóroncsban történő kutatást.
A videofelvételek és a fényképek alapján egyébként a hajó személyzete tudta, hogy katasztrófa közeleg, mert vészrakétát lőttek fel. Ám hiába voltak nagyon közel a kikötőhöz, a segítség már nem érkezhetett meg, mert a hajó 60 másodperc alatt elsüllyedt.