Ahogy arról az Infostart is beszámolt, augusztus 1-jével megszűnt a tizennyolc hónapja fennálló hatósági árazás és ezzel minden élelmiszerüzletben többféle változás is életbe lépett. Az egyik az, hogy kilenc termékkörből hetet – a keddi naptól – kötelező a beszerzési áron értékesíteni. Tehát a kereskedő csak annyiért árulhatja, amennyiért ő is megvette, persze ehhez még hozzá kell adnia az áfát is. Ugyanakkor ebből a kilenc termékfajtából ki kell választania kettőt, amiket még ennél is olcsóbban, a bruttó beszerzési árnál 15 százalékkal kevesebbért kell kínálnia. Mindez azonban csak a hat nagy boltláncra (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, Spar és Tesco) vonatkozik, a többiek szabadon határozzák meg az árakat.
A G7 cikke szerint a nagy boltokban tehát még mindig nem a valós, azaz profitot is tartalmazó árakat látjuk, hanem a beszerzési árat vagy az attól (legalább) 15 százalékkal kisebb árat.
A drágulás azonban ennek ellenére is szembeötlő a termékek legtöbb változatánál
– jegyzi meg a gazdasági portál, ami a GVH Árfigyelő rendszere alapján hasonlította össze – grafikonon ábrázolva – nyolc termék – tyúktojás, búzafinomliszt, UHT-2,8% zsírtartalmú tehéntej, kristálycukor, étkezési burgonya, napraforgó-étolaj, sertéscomb, csirkemell – július 31-i, még árstopos árát, illetve az augusztus 1-jén talált legolcsóbb és legdrágább árát. Például a liszt, aminek kilója eddig mindenhol 149 forintba került, most akciósan 140 forintért is kapni, viszont a nem kedvezményes ára 169 és 279 forint között mozog.
Az adatokból látszik, hogy
a boltokban sok esetben az árstop kivezetése után is elérhetőek maradtak az árstophoz közeli, adott esetben annál alacsonyabb árak,
de alapvető változás, hogy ezek ma már kivételes esetek, akciók – emeli ki a G7 –, vagyis aki nem figyel kifejezetten ezekre, annak jókora drágulással kell szembenéznie, ahogy arra egyébként számítani is lehetett.
A Gazdasági Minisztérium nemrégiben azt közölte, hogy július óta közel 7 százalékkal csökkent a megfigyelt élelmiszerek ára, vagyis eredményes az online árfigyelés és a kötelező akciózás. Azt írják – működésének első két hetében – „az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 38 termékkategóriában tovább mérséklődtek az átlagárak”.
De a Gazdasági Versenyhivatal elnöke szerint is kimondható, hogy az árfigyelő már néhány hét után hozzájárult az infláció csökkentéséhez, azzal, hogy a vásárlók számára lehetővé teszi az árak összehasonlíthatóságát, a kiskereskedők között pedig élénkíti a versenyt.