A Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti közlekedési Központ és a Budapest Közút célja, hogy a kerületekkel együttműködve segítse a fővárosi lakosok hétköznapjait – olvasható a BKK közleményében.
„Ebben fontos lépés lehet a kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozása, amely a belvárosban élők régi kérése. Ez a lakossági igény most végre teljesül.” Hozzáteszik: a megoldás nem példa nélküli, hiszen több nyugat-európai nagyvárosban – Milánóban, Bécsben, Prágában, Londonban – is ehhez hasonlóan kedveznek a lakosságnak.
Az újfajta parkolóhelyeket a KRESZ-nek megfelelően „Várakozni tilos” tábla fogja jelölni, amelyet a „Kivéve lakossági parkolási engedéllyel 18 és 7 óra között” kiegészítéssel látnak el.
A könnyebb felismerhetőség érdekében egy kezdeti, átmeneti időszakot követően a parkolókat egységes, kék színű burkolati jellel is körbefestik.
Bár az újfajta várakozóhelyeket jelölő táblákat már 2021. augusztus 23-án, hétfőn elkezdték kihelyezni, azonban a megváltozott parkolási rend először egy átmeneti, türelmi időszakkal lép életbe. A Főváros célja, hogy egyetlen autóval közlekedő budapestit se érjen váratlanul, esetleg kellemetlenül az új parkolóhelyek létrejötte, ezért indulás után türelmi időszakot vezetnek be – írják. Eleinte a közterület-felügyelők csupán figyelmeztetni, tájékoztatni fogják a helytelenül parkolókat a megváltozott rendről.
Elsőként Belső-Terézvárosban
Elsőként a VI. kerület belső részén kezdődik el az újfajta parkolóhelyek kijelölése. Terézváros belső részén, a Király utca–Nagykörút–Bajcsy-Zsilinszky Endre út határolta területen a parkolóhelyek mintegy 30 százalékát biztosítják a lakosság számára. A parkolóhelyek ellenőrzését a kerületi közterület-felügyelet végzi el, a kezdeti időszakban azonban csak figyelmeztetik majd az esetleg szabálytalanul parkoló autóvezetőket.
Élesben egy több, mint egy hónapos türelmi időszakot követően, várhatóan októbertől fog működni a rendszer.
Terézváros után több lépésben, további belső kerületekben is előnybe kerülnek a helyi lakosok szempontjai. További egyeztetések zajlanak három másik kerülettel is. Erzsébetváros, Belváros-Lipótváros, illetve a XIII. kerület vezetésével zajlanak a szakmai egyeztetések többek között a kizárólag lakossági parkolóhelyek létesítéséről. Ezekben a kerületekben a szakmai egyeztetések lezárását követően, várhatóan még az ősz folyamán véglegesíthetők a tervek, majd megkezdődhet a táblák kihelyezése.
Kezdődik a mikroMobilitási Pontok telepítése
Mindezzel párhuzamosan elkezdődik a mikroMobilitási Pontok telepítése is: a kijelölt területen kellő sűrűségben, 100-150 méterenként helyeznek el kerékpártámaszokat és alakítanak ki az e-rollerek tárolására szolgáló területeket.
Az új rendszer célja, hogy megszűnjön a városban jelenlévő rollerkáosz.
Az elképzelés szerint a szolgáltatókkal történő megállapodásokat követően csak ezeken a pontokon lehet majd letenni a megosztott e-rollereket és kerékpárokat, de természetesen lehetőség lesz itt saját tulajdonú kerékpárok, rollerek biztonságos lerögzítésére is.
Elsőként, ahogy a kizárólag lakossági parkolóhelyek esetében is, a mikroMobilitási Pontok is Belső-Terézvárosban jelennek meg. A szolgáltatókkal való megállapodások megkötése ezt követően a következő hónapokban feladata lesz – zárul a Budapesti Közlekedési Központ sajtóközleménye.