"Minden egyes nap, reggel és délután is ugyanúgy késnek a vonatok" – utasok panaszkodtak az Index videósának a vasúti közlekedésre a Keleti pályaudvar előtt rendezett tüntetésen csütörtökön. "Késik, koszos, nem foglalkoznak az emberekkel, semmi nem jó" – hangzott egy másik reklamáció.
A megmozdulást szervező Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja, Gyöngyösi Máté szerint
a létszámhiány már alapvetően befolyásolja a vasúti szolgáltatás színvonalát.
"Vannak olyan járatok, amelyek kimaradnak emiatt. A pénztárak is hamarabb bezárnak, az emberek időben nem tudnak jegyet venni, és a vonatokon például nincsen elég kalauz, ilyen is előfordul" – ismertette.
A MÁV elnök-vezérigazgatója szerint viszont nem a létszámhiány a társaság legnagyobb gondja. Homolya Róbert az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt erről. "38 ezren dolgoznak most a MÁV-csoportban, és körülbelül 1000 betöltetlen álláshely van. Tavaly ez a hiány egy picit több volt, száz fővel. A számok pedig, azt gondolom, hogy nem aggasztóak" – fogalmazott.
Homolya Róbert szerint azért késnek annyit a vonatok, mert a pályák és a szerelvények is öregek.
"30-40 éves hálózaton közlekednek a szerelvények, amiknek az átlag életkora szintén 30-40 év. Döntést kell hoznia a tulajdonosunknak, a magyar államnak, hogy befektet-e most a következő 30-40 évre, vagy egyébként 20-30 éves szerelvényeket újítgatunk fel. Hogyha mondjuk a légkondicionálást, a zárt láncú wc-t és az elektronikus ajtót felszereljük ezekre a régi szerelvényekre, az körülbelül 70-80 millió forintba kerül – ismertette –, egyébként meg 420-430 millió forintból teljesen új, 200 kilométer per órára levizsgázott, teljesen modern IC+ kocsikat tudunk gyártani a MÁV-Start saját üzemében Szolnokon."
A további fejlesztési tervekről Lopper Dániel, a MÁV kommunikációs igazgatója tájékoztatott: "Azt tervezzük, hogy 2025-ig a menetidőt Budapest és Debrecen között két óra alá csökkentjük, Budapest és Miskolc között pedig egy és háromnegyed óra közelébe csökkentjük" – ismertette.
A vonatközlekedés problémái az önkormányzati választás kampányában
elérték a politika ingerküszöbét is.
Az MSZP lemondásra szólította föl Homolya Róbertet, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatóját. A Fidesz azzal vágott vissza, hogy a MÁV-ot a szocialista kormányok tették tönkre.